sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

לימים ( ב ( 1916 תרגם סירקין את ' רומי וירושלים' ליידיש , והוסיף מבוא מקיף ומפורט המסביר את עיקרי משנתו של רבו . בחיבור זה עמד סירקין על הבסיס השפינוזי של הס . מזווית ראייה המושפעת משפינוזה הבין הס את ההיסטוריה היהודית כתהליך התפתחותי משיחי . לדידו של הס , העולם כולו – על הצד האנאורגני , האורגני והאנושי – אחוז אחדות אחת מתפתחת . ההתפתחות הקוסמית והאורגנית מתווה את דרכה בתוך האחדות הביולוגית הגנטית , אולם עדיין לא תמה ההתפתחות החברתית ; תכליתה המשיחית היא ' השבת ההיסטורית , ' כלומר מלכות משיח סוציאליסטית , המממשת את רעיונות השבת בתחום החברה האנושית . עולה מכך שסוציאליזם אינו רק דרך לאושר ולכוח חברתי ( כמו שעולה ממשנת מרקס , ( אלא זוהי הנקודה המוסרית הדתית הגבוהה של האנושות . ליהדות הלאומית העתידה להתחדש יש תפקיד : לבשר לעולם כולו על אודות הדת העולמית הסוציאלית החדשה , אשר על בסיסה יהיה אפשר לבנות חברה חדשה . הס מתח ביקורת על הרפורמה מצד אחד ועל האורתודוקסיה מצד אחר , כדי לאפשר את חידושה הלאומי של הדת היהודית כדת הסוציאליזם בארץ ישראל . כך תוכל היהדות להציב את עצמה בתור הדת העולמית , דת המשיח , הגאולה העתידית , השחרור הסוציאלי הכלל אנושי . למרות הקרבה הניכרת של סירקין למשה הס , הוא לא הסתפק בסינתזה של רבו ( עובדה שחוקרים כמעט לא התייחסו אליה . ( הסיבה הראשונית לכך היא העובדה הגלויה ש'רומי וירושלים' רחוק מלהיות חיבור מקיף ושיטתי . יש בו תובנות עומק , אבל הוא רחוק מלהציע דרך פוליטית קונקרטית להתקדם אליהן . וכדברי סירקין עצמו : ' רומא וירושלים' אינה עבודה שיטתית על לאומיות , יהדות , יהודים , הבעיה היהודית . עבודה שיטתית כזאת היתה צריכה לכלול בתוכה פילוסופיית היסטוריה כללית , סוציולוגיה , פילוסופיה של ההיסטוריה היהודית , בירור פנימי של המצב החומרי תרבותי של היהודים בהווה , הקשר בין העמים והיהודים , הדרכים והאפשרויות של קולוניזציה יהודית ביחד עם אפשרויות ההתפתחות של האוריינט . בתור עבודה ראשונה בבעיות אלו , היא היתה צריכה להיות מלאה פולמיקה , חשבונות . 22 סירקין , ' מאזעס העס , זיין לעבן , זיין ווירקונג און זיין פילאזאפיע' ( פארווארט , ( בתוך : משה העס , רוים און ירושלים ( איבערזעצונג ביי נחמן סירקין , ( ניו יארק , 1916 עמ' . 58-54 . 23 שם , עמ' . 68 . 24 יוצאים מן הכלל , אשר ציינו נקודה זו בלי להידרש לפרטיה : שביד , תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , עמ' , 277 ודניאל בן נחום , ' לתפיסתו ההיסטוריוסופית של נחמן סירקין , ' מאסף לחקר תנועת הפועלים , יא ( תשל"ט , ( עמ' , 14-5 ובעיקר עמ' . 5 אליהו בילצקי השווה בין תוכני הגותו של הס לתוכני הגותו של סירקין , והתעלם מן ההבדלים העמוקים המצוינים להלן ומעומק ההתפתחות בין מורשת הס למורשת סירקין . ראו : אליהו בילצקי , מורשת סירקין , תל אביב תשמ"ג .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help