sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מן הניסוח של ברל עולה כי השאלות שהטרידו את סירקין לא היו תאורטיות בלבד , אלא בבחינת תאוריה המובילה למעשה , כהמשך לקו מרכזי ביהדות . שאלת ה'מעשה , ' כלומר השאלה כיצד האדם יכול להשפיע על התהליך ההיסטורי – או כיצד אפשר ליצור תנועה אנושית מכוונת במציאות – היתה שאלה בעלת קדימות גבוהה מאוד בשיקוליו התאורטיים של סירקין . אתגר מרכזי מאוד שעמד בפניו היה הדוקטרינה המרקסיסטית . בשנים ההן – בסוף שנות השמונים ובמחצית הראשונה של שנות התשעים של המאה ה – 19 היה המרקסיזם תאוריה בעלת כוח משיכה גדול , ההולך ומתגבר ; לפי פרשנותו בסוציאל דמוקרטיה הגרמנית , בשנות השמונים , ומאוחר יותר בקרב סוציאליסטים רוסים כמו פליכאנוב בשנות התשעים , הוא הציג דוקטרינה מטריאליסטית מגובשת , המספקת הסבר מדעי למציאות ההיסטורית והפוליטית . אזכיר קווים מרכזיים של האידאולוגיה הזאת , בלי להיכנס לגוונים ולמתיחויות הפנימיות הרבות הקיימות בתוכה . דוקטרינה זו התאפיינה במתן קדימות גבוהה ל'הוויה' החומרית , כלומר הכלכלית פוליטית , ולא ל'תודעה' התרבותית , המוסרית והדתית . היתה בה יומרה של פרשנות ' מדעית' להתפתחות המציאות הפוליטית וההיסטורית : מציאות זו מתפתחת על פי חוקים נוקשים של מטריאליזם דיאלקטי , אשר אפשר לפענח בעזרתם את המציאות פענוח אובייקטיבי . לפיכך המציאות מתפתחת . 10 ביהדות , כדת של תורה ומצוות , יש דגש כפול , הבא לידי ביטוי במאמר התלמודי המפורסם מקידושין , מ , ע"ב : ' וכבר היה רבי טרפון וזקנים מסובין בעלית בית נתזה בלוד . נשאלה שאילה זו בפניהם : תלמוד גדול או מעשה גדול ? נענה רבי טרפון ואמר מעשה גדול . נענה רבי עקיבא ואמר תלמוד גדול . נענו כולם ואמרו תלמוד גדול , שהתלמוד מביא לידי מעשה . ' החתירה המתמדת של סירקין לקונקרטיזציה ולחשיבה יישומית ממשיכה קו יהודי זה . עם זאת , בולט החידוש בצורת החשיבה של סירקין : ה'מעשה' שחיפש סירקין לא היה בתחומי ההלכה , אלא מחוצה להם : מעשה חלוצי ופוליטי שיוביל לחידוש ריבונות בעם היהודי . . 11 פרנקל , נבואה ופוליטיקה , עמ' . 146 . 12 בחקר מרקס מקובל להבחין בין משנתו העמוקה ורבת הפנים של מרקס ובין הפרשנות האידאולוגית שלו בסוציאל דמוקרטיה הגרמנית . ראו דיון בתוך : Carl E . Schorske , The Development of the Great German Social Democracy 1905 , New York 1972 ( אמנם הדיון שם עוסק בתקופה מאוחרת מעט , אך אפשר ללמוד ממנו על הפרשנות המטריאליסטית המצמצמת למרקס . ( האידאולוגים הסוציאל דמוקרטים הרוסים נטו גם הם לפרש את מרקס פירוש מצמצם . ראו למשל : גיאורגי פלכאנוב , המטריאליזם ההיסטורי ומתנגדיו , מרחביה . 1950 לענייננו חשוב להדגיש שעיקר הוויכוח של סירקין היה עם הפרשנות המטריאליסטית של זמנו – הן בס"ד הגרמנית והן בזו של פלכאנוב ברוסיה . . 13 הציטוט המדויק שאני נסמך עליו כאן : ' לא תודעת האנשים היא הקובעת את הווייתם , אלא להפך , הווייתם החברתית היא הקובעת את תודעתם . ' ראו : קרל מארקס ופרידריך אנגלס , ' הקדמה : לביקורת הכלכלה המדינית , ' כתבים נבחרים ( תרגמו א' דורמן ואחרים ; תרגום ההקדמה : ד' ליבשיץ וי אבירפי , ( מרחביה תשט"ו , עמ' . 253

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help