sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

בגרסתו הנארודניקית , ושחרור האדם היהודי במדינה יהודית לאומית . המתח בין שני החזונות הללו , ובגללו – הדיסוננס שהיה שרוי בו סירקין הצעיר , היו הקרקע שהלכה ונבטה בה סינתזה מחודשת של ציונות סוציאליסטית . ב , 1888 כשהיה סירקין בן , 20 הוא הגיע ללמוד באוניברסיטה המלכותית בברלין . כסטודנט הוא לא נרשם למקצוע מסוים , אלא למד פילוסופיה , סוציולוגיה , פסיכולוגיה , כלכלה , מדעי הטבע וחוכמת ישראל . כך הסביר ברל כצנלסון את המוטיבציה האינטלקטואלית של סירקין : ' הלמד תורה לשמה ? ודאי לא לשם אומנות , לא לשם קריירה . מאהבת הדעת , לשם הדעת . אך גם לא לשמה בלבד . גם לשם " מעשה . " כל מה שלמד צריך היה לסייע לפתור את השאלות המטרידות . ' ברל , במסתו המקיפה , תיאר אותו כ'יחיד במערכה , ' הנאבק לפלס את דרכו לקראת סינתזה חדשה . בתיאור זה יש קורטוב של הגזמה ספרותית , אולם הוא דייק הן בתיאור הרגשת הבדידות של סירקין בחיפושיו והן בתיאור הייחודיות של הסינתזה שביקש . מתוך עולמו האידאי המעורער והתוסס יצא להיענות לאתגר תאורטי כולל מאוד , אגב מסירות מוחלטת למפעל זה . סירקין חיפש תשובות ל'שאלות המטרידות , ' במסירות אין קץ , בתנאים של עוני קשה , ולעתים קרובות בתנאי רעב . . 7 כצנלסון , 'האחד במערכה' ( לעיל הערה , ( 1 עמ' כא . . 8 ברל כצנלסון תיאר את סירקין כ’אדם לבדו ’ , המתמודד במשך שנים ארוכות עם יריבים מצדדים שונים , אגב התעקשות על האמת הפנימית שלו . ראו : כצנלסון , ' האחד במערכה , ' שם , עמ' כט . יונתן פרנקל , בדיון המעמיק שלו על סירקין , מסייג תיאור זה , ואומר שיש לראות את סירקין דווקא כבן הדור אשר חתר לסינתזה עצמאית בד בבד עם תאורטיקנים אחרים כמו חיים ז'יטלובסקי . ואכן , סירקין לא היה בודד בחתירתו לסינתזה בין יהדות לסוציאליזם . קדמו לו כמובן משה הס , אשר על השפעתו ארחיב את הדיבור להלן , ואהרן שמואל ליברמן , אשר חתר לחיבור בין יהדות לסוציאליזם בשנות השבעים . ראו : ליברמן , כתבות ומאמרים ב'ופריוד . ' רעיונות של סוציאליזם עברי החלו לנבוט בקרב סופרים יהודים ברוסיה . מנדלי מוכר ספרים וליליינבלום , שהכירו את רעיונותיו של ליברמן והתרשמו מהם , ביטאו רעיונות סוציאליסטיים בכתבי העת של התקופה . בשנים -1881 1882 נוצרו קבוצות נוער ששילבו לאומיות יהודית וסוציאליזם ' ) עם עולם , ’ ' ביל"ו . ( ’ התחלות אלה מחזקות את קביעתו של פרנקל שהתיאור של ברל כצנלסון את סירקין כ'אדם לבדו' הוא מוגזם . סירקין לא הקדים את זמנו כמו משה הס , אלא היה גם יציר של דורו ( כדי להדגים זאת מביא פרנקל השוואה מאלפת בין סירקין ובין חיים ז'יטלובסקי , אחד האינטלקטואלים הבולטים בסוציאליזם היהודי הלא ציוני , אשר פיתח את הגותו בד בבד עם סירקין . ראו : פרנקל , נבואה ופוליטיקה , עמ' . ( 329 למרות סיוג זה , יש תקפות לתיאורו של ברל משתי בחינות : האחת – חוויית הבדידות הסובייקטיבית של סירקין , שנמשכה כ 15 שנים ; והאחרת – ייחודיותה ומקוריותה של הסינתזה שלו בין לאומיות יהודית לסוציאליזם . . 9 עדויות על העוני והרעב של סירקין ראו אצל וייצמן : ' מתי מספר סבלו באמת ממיעוט מזון . נחמן סירקין , מוכשר , אמיץ רוח ועשיר דמיון – היה אחד מהם . ' חיים ווייצמן , מסה ומעש , ירושלים ותל אביב , תשכ"ב , עמ' . 44

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help