sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לחשוף את תלמידינו לשאלות היסוד , לבעיות ולפתרונות השונים המוצעים להן . השאלות השונות יובילו אותם להבנה מעמיקה ואמתית יותר של התורה מצד עצמה ; במקביל , הן יסייעו להם לבסס עולם מחשבתי איתן , שאינו מבוסס על הסתרה , ומאפשר ללומדיו לגבש לעצמם נתיב בתוכו . הספר כולל שלושה שערים . השער הראשון - בין מסורת לביקורת - עוסק בשאלות הנוגעות לדרכי חיבורם של ספרי הנ"ך , ובוחן את היחס שבין הגישה המסורתית לבין עמדות מבקרי המקרא . בפרק הראשון מוצגות ההתייחסויות המצומצמות יחסית שיש במקרא עצמו לשאלה התהוותה של התורה , ולאחר מכן מובאות הגישות השונות בחז"ל ובראשונים לשאלה . הפרק השני עוסק באחת השאלות הראשונות שעלו על ידי מבקרי המקרא הראשונים : קיומם של פסוקים מאוחרים בתורה . הפרק סוקר את ההתייחסויות לשאלה זו בקרב כמה מחכמי ימי הביניים , ועוסק בהשלכות של תופעה זו , אם היא אכן קיימת , על זמן כתיבת התורה בכללותה . בפרק השלישי מוצגת תופעת הסתירות והכפילויות בין פסוקים בתורה , ומתוארת בו 'השערת התעודות' תוך התייחסות להנחות היסוד שלה , להיבטיה הספרותיים וההיסטוריים , ואף לבעיותיה ותחליפיה . אל מול השערה זו מוצגת בהרחבה 'שיטת הבחינות' שפיתח הרב מרדכי ברויאר , והיא מוארת מצדדים שונים שהתפתחו בעקבותיה . הפרק הרביעי עוסק בחיבורם של ספרי הנ"ך על פי דעות שונות במדרשי חז"ל ובחכמי ימי הביניים . נבחנת בו גם שאלת יישומה של 'שיטת הבחינות' בספרים אלו , ולבסוף מוצגת בו בפירוט שאלת חיבורו של ספר ישעיהו . הפרק החמישי , המסיים שער זה , עוסק בנוסח המקרא . הפרק עומד על שאלת דיוקו של נוסח המסורה על גלגוליו השונים , מציג

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help