sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שמקובל לייחסן למחקר המקרא העסיקו כבר את חכמי ימי הביניים , שלא פעם נתנו להן תשובות מפתיעות , אשר לעתים לא זכו לחשיפה ראויה , עקב העניין המועט שגילו דורות רבים בשאלות העולות מעומק פשוטו של מקרא . חקר המקרא הוביל אפוא גם לתופעות חיוביות , ודרכו התגלו פנים חדשות , מאירות ומזהירות , של תורת ישראל . גישה זו יסודה בדבריו הידועים של הראי"ה קוק : ובכלל זהו כלל גדול במלחמת הדעות , שכל דעה הבאה לסתור איזה דבר מן התורה , צריכים אנו בתחילה לא דווקא לסתור אותה , כי אם לבנות את ארמון התורה ממעל לה , ובזה הננו מתרוממים על ידה , ובעבור ההתרוממות הזאת הדעות מתגלות , ואחר כך , כשאין אנו נלחצים משום דבר , 1 הננו יכולים בלב מלא ביטחון להילחם עליה גם כן . מטרתו של חיבור זה היא לסכם את הגישה המיוחדת שהתהוותה בדור האחרון בקרב לומדי התנ"ך , שיד להם הן בלימוד התנ"ך מתוך אמונה מעמיקה ורצינית הן במתודות הנהוגות בחקר המקרא . מענה מסוג זה לאתגר רוחני ופרשני זה , בכתב ובעל פה , החל להיווצר בישיבת הר עציון ובמכללת הרצוג הסמוכה לה - מוסדות שהפכו בדור האחרון להיות מרכז עולמי שאין דומה לו ללימוד אגרות הראייה א , ירושלים תשכ '' ב , איגרת קלד עמ' קסד . דברים ברוח זו כתב הרב קוק גם במקומות נוספים , כגון : "כל אותן ההרצאות והדרכים המביאים לדרכי מינות הם בעצמם ביסודם מביאים , כשמחשפים את מקורם , לעומק אמונה יותר עליונה , ויותר מאירה ומחיה , מאותה ההבנה הפשוטה שהאירה לפני התגלות הפרץ" ( אורות הקודש ב , ירושלים תשכ"ד , עמ' תקמז ;( "לא נוכל לכחש שישנם הרבה דברים טובים גם בספרים הפגומים במקומות רבים ... והאמת אהובה מן הכול ודווקא בה יתקלס עילאה ב '' ה ויתרומם קרן אמונת אומן" ( אגרות הראי"ה ירושלים תשמ"ה , איגרת שנה עמ' כ . (

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help