sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ניתוח ספרותי של הכתוב , הממצא הארכיאולוגי והידע ההולך ומתרחב על הריאליה של המזרח הקדום . על אף שתפיסות המחקר קשורות בצורה משמעותית לנקודת המוצא החילונית - ובשלבים מסוימים אפילו האנטישמית - ? של החוקרים , הרי שהשאלות והבעיות ששימשו כחומר הגלם של החוקרים אכן דרשו התייחסות מחודשת . שאלות אלו לא העסיקו בעבר את מרבית העולם הדתי , בין משום שלא עסקו בלימוד תנ"ך על פי פשוטו ובין משום מקורן הנוכרי , שאפשר את פטירתן בלא כלום . אולם , בדור האחרון חלו שינויים משמעותיים בתחום זה . מצד אחד , העמקת הלימוד בפשוטו של מקרא בתוככי עולם התורה הציפה את השאלות מאליהן וחייבה תשובות מעמיקות יותר , ומצד שני , עולם המחקר השתנה , וחוקרים רבים בארץ ובעולם , ובהם גם חוקרים יהודים ודתיים , עוסקים בתנ"ך מתוך אימוץ דרך חשיבה מדעית , דוגמת זו הנהוגה בכל תחומי המדע בעולמנו . גם החשיפה לעולם חקר המקרא הלכה והתרחבה , הן באופן מקצועי - במסגרות אקדמיות שונות , הן בגלל המהפכה התקשורתית , המנגישה מידע רב בכל תחום רלוונטי . שינויים אלו תבעו עיסוק מעמיק יותר בהנחות היסוד של עולם המחקר , ורבנים ואנשי הגות ורוח נענו לאתגר זה . את דרכם של המעטים שהתמודדו עם ביקורת המקרא בגרמניה של המאה התשע עשרה , דוגמת רד"צ הופמן ורש"ר הירש , המשיכו בדור האחרון בארץ ישראל תלמידי חכמים כגון הרב מרדכי ברויאר והרב יואל בן נון . במסגרת תהליך זה התברר , שניתן ליישב בין כמה מהנחות היסוד של עולם המחקר ובין תפיסת עולם דתית . רבים מן ההבדלים המהותיים שבין שני העולמות אינם נובעים מאיסוף הנתונים ומן השימוש במתודות מחקריות , אלא מהנחות המוצא ומן הפרשנות הניתנת לעובדות אלו . כמו כן , התגלה שחלק מן השאלות

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help