sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בקהילות היהודיות היו אנשי מעבר — בחורים צעירים בדרך כלל , שעמדו תמיד בצמתי דרכים אחוזים דחף אדיר , ולעתים אוטופי וחסר סיכוי , לשנות את המציאות "הישנה" המקיפה אותם . המשכילים נכספו אל "החדש , " וכמצפים לישועה ולגאולה חברתית השקיפו באופטימיות נבואית אל מה שמעבר לאופק . שוב ושוב עמדו יחידים וחוגים מצומצמים לפני ההכרעה האישית הכרוכה במעבר ממסורת להשכלה , ולאחר שנקטו צעד אישי זה , שעליו שילמו לעתים מחיר חברתי לא קטן , קיבלו עליהם גם את המשימה החברתית והתרבותית — לבשר את בשורת העולם "החדש" לחברה כולה ולסייע לה בהכרת נתיביה הרצויים של המודרניזציה , שאיש לא יוכל לדעתם למצוא מסתור מפני גליה הסוחפים . בשנות שלטונו של הצאר אלכסנדר השני ברוסיה , ( 1881-1855 ) בריכוז היהודי הגדול בעולם , דומה היה כי הולך וגובר קצב הסחרור במערבולת שצעירים משכילים בעלי מוטיבציה ולהט של כתיבה היו נתונים בה . שאלות ראשוניות של הקיום היהודי על כל היבטיו — משאלת הצורך להיחלץ מן המצוקה הכלכלית המתגברת ועד לשאלות ההנהגה באוטונומיה היהודית שסמכויותיה הולכות ומצטמצמות או לשאלת סמכות הפסיקה ההלכתית או לשאלת עתיד הספרות העברית והתרבות התורנית — כל אלה הולידו צירופים רבים של תשובות והובילו לנתיבים שונים בעולם תוסס ביותר . משכילים רדיקלים , אוונגרדיסטים ופוזיטיביסטים ו משכילים מתונים בני "הדור הישן ; " סוציאליטים ראשונים ; משכילים על המשכילים כנביאי "העת החדשה" ראה בספרי : השכלה והיסטוריה — תולדותיה של הכרת עבר יהודית מודרנית , ירושלים תשנ"ה . על עמדותיו האמביוולנטיות של משכיל רוסי מרכזי כלפי המודרנה ראה 1 ישראל ברטל , "מרדכי אהרון גינצבורג — משכיל ליטאי מול המודרנה , " בתוך : עמנואל אטקס ( עורך , ( הדת והחיים — תנועת ההשכלה היהודית במזרח אירופה , ירושלים תשנ"ג , עמ' . 125 109

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help