sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שלטון הצאר אלכסנדר השני ) במבחן ביקורתי , נוקב . גורף וטוטלי . זהו "אני מאשים" יהודי , שדפיו נרשמו בזעם , בתסכול , בכאב ובאיכפתיות באחד משיאיה של "מלחמת התרבות" הממושכת והבלתי מוכרעת , שניטשה בעיקר בתוך תוכו של תחום המושב היהודי . המצרף מעביר תחת שבט ביקורתו את "תכונות חיי העברים והשכלתם ברוסיה" למן האליטות הדתיות והספרותיות שלה ועד ל"המון הנשחת , " ובעברית משכילית , לעתים מסורבלת ובלתי בהירה ששובצו בה עשרות מונחים לועזיים בני הזמן , הוא מנסה להכניס מעין " סדר" ושיטה בביקורת — לסווגה לתחומים , לנסח את הבעיות החמורות , להביאה לידי הכללות וטיפולוגיה , לתומכה בדוגמאות ולבסוף אף להציע דרכים נאותות שיביאו לתיקון המעוות . הרדיקליות של העמדות המוצגות בהמצרף והתקפותיו הבוטות הנוגעות גם אישית לדמויות בנות הזמן , גרמו לכך שלכתב היד לא יימצא לא מו"ל ולא מדפיס עברי , ואין לדעת אם הושג אישורו של צנזור שיאפשר את הדפסתו . על כן נותר המצרף ספר מחתרת , הן מבחינת מגמותיו הרדיקליות שחתרו מתחת לאושיות החברה , הן מבחינת סגנונו המחוספס והחסר כל עידון או עריכה אחראית , והן מבחינת קהל הקוראים המצומצם ביותר שקרא בכתב היד רק לבקשתו או ברשותו של המחבר . שהרי על אף ייחודו ויומרתו של הספר , מעולם לא הצליח להעמיד את כוח השפעתו ואת עמדותיו למבחן דעת הקהל של קוראי העברית ושל משתתפי הדיונים האינטלקטואליים בדורו . אין ביקורתו של יצחק אייזיק קובנר ביקורת חיצונית ומתנכרת של מי שנטש מאחוריו את החברה היהודית והוא צופה בפגמיה מן החוץ . כמרבית משכילי מזרח אירופה במאה הי"ט עמד קובנר בנקודת תצפית פנימית , גם אם אופוזיציונית במובהק , חווה על בשרו את החיים במסגרות המסורתיות ונאחז בהם , אך לא השלים עם חולשותיהם . תנועת ההשכלה היהודית היתה בכל שלב משלביה תופעת מעבר , ונושאיה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help