sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

' ויהי דבר ה' אל יונה שנית לאמו ' ( שם , 'ג א ) 'שנית' נדבר עמו לא שלישית . בדברי חז"ל נמצא גם הקבלה בין לשונות דומות , המבטאת היבט רעיוני : א"ר חמא ברבי חנינא : בהכר בישר לאביו , בהכר בישרוהו ; בה ? ר בישר - 'הכר נא הכתנת בנך הוא' ( בראשית ל"ז , לב , ( בהכר בישרוהו - 'הכר נא למי' ( שם ל"ח , כה ) ( סוטה יב ע"ב . ( בדורות האחרונים התגבר העיון בתחום זה בתנופה מחודשת . עם הרחבת העיסוק בניתוח הספרותי של המקרא , התברר כי תופעת האנלוגיות והמקבילות הספרותיות נרחבת ביותר , הן בריבוי נקודות ההקבלה התוכניות והלשוניות , הן בהיקף הנרחב של התופעה במקרא . תרומה נכבדה לכך תרמו פרופ' יאיר זקוביץ , שריכז עשרות 'סיפורי בבואה , ' כהגדרתו , ותמצת את משמעותן , ופרופ' משה גרסיאל , שהבליט באופן מיוחד את התופעה בספר שמואל . אולם עם זאת דומה , שבעוד שתופעת האנלוגיה בתוך הסיפור עצמו או ברצף סיפורים הפכה להיות חלק בלתינפרד מן הניתוח הספרותי , הרי שתופעת המקבילות הספרותיות בין ספרי המקרא השונים טרם זכתה לתפוס את המקום הראוי לה . . 4 מכילתא דרבי ישמעאל מסכתא דפסחא בא פרשה א , מהד' הורוויץ-רבין עמ' . 4 . 5 י' זקוביץ , מקראות בארץ המראות , תל אביב . 1985 . 6 מ' גרסיאל , ספר שמואל א' - עיון ספרותי במערכי השוואה , באנאלוגיות ובמקבילות , רמת גן ; 1983 הנ"ל , אנציקלופדיה עולם התנ"ך , שמואל א , ירושליםרמת גן ; 1985 שמואל ב , ירושלים-רמת גן . 1989 נצטט את דבריו בהקדמה לספרו הנ"ל : "נשמעים לאחרונה קולות , הקוראים לראות בחלק מן הטקסטים הדומים פרי כוונת מחבר אמן , אשר שקד במתכוון לבנות קישורים ספרותיים בין יצירתו ובין יצירה מקראית קדומה וידועה" ( עמ' . ( 22 . 7 כך , למשל , שי בר-אפרת , בספרו העיצוב האמנותי של הסיפור המקראי , ישראל תשמ"ד , עוסק בהרחבה במקבילות בתוך הסיפור עצמו ( עמ' ( 128-122 או ברצף סיפורים ( עמ' , ( 148 אולם איננו מתייחס כלל למקבילות בין סיפורים נפרדים . פ' פולק , בספרו הנרחב הסיפור במקרא , ירושלים תשנ"ד , מקדיש חצי עמוד בלבד ל"הקבלות עם פרשיות מחוץ לתחומי החטיבה והמחרוזת" ( עמ' , ( 206-205 אך מתייחס רק למקרים שבהם ההשוואה מפורשת במקרא עצמו , כגון אזכורו של נחמיה את שלמה המלך לגבי חטא נשיאת נשים נכריות ( נחמיה י"ג , כו . ( א' אלטר , אמנות הסיפור במקרא , תל אביב תשמ"ח , עמ' , 77-61 עוסק ב'סצנות דפוס' במקרא , ומדגיש את הדמיון בין מוטיבים סיפוריים קבועים , מבלי להתייחס לנקודה המרכזית של ההבחנה דווקא בפרטים המבדילים בין הסיפורים .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help