sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתיחה חיבור זה עוסק באחת התופעות הספרותיות המעניינות במקרא - מקבילות ספרותיות בין ספרי המקרא השונים . במקומות רבים אנו מוצאים שתוך כדי תיאור של אירוע מסוים , המקרא רומז לסיפור אחר מספר קודם במקרא , באמצעות מקבילות תוכניות ולשוניות . סביר להניח , כי יש משמעות למקבילות אלו וכי הן מהוות חלק מדרכי המקרא לבטא את הערכתו כלפי הסיפור המתואר . הקבלות מפורשות בין אירועים שונים הן תופעה מקובלת כבר במקרא עצמו . לא פעם אנו מוצאים , שדוברים שונים במקרא מזכירים אירוע קודם כדי לחזק את מסריהם . כך , למשל , משכנעים קוסמי הפלשתים את עמם להשיב לישראל את ארון האלוהים כדי שלא ייענשו כמו מצרים : ולמה תכבדו את לבבכם כאעזר כבדו מצרים ופרעה את לבם וןלוא כא # ר התעלל בהם וישלחום וילכו ( שמ"א , 'ו ו ' . ( במקום אחר , שם יואב בפי שליחו מילים לרצות בהן את דוד על הנפילה לפני עמון , שבה מת אוריה החתי , כשיואב צופה מראש נזיפה של דוד הנובעת גם מן התקדים ההיסטורי : והיה אם תעלה חמת המלך ואמר לך מדוע נגשתם אל העיר להלחם הלוא ידעתם את אשר ירו מעל החומה . מי הכה את אבימלך בן ןךבשת הלוא אשה השליכה עליו ? לח ר ? ב מעל החומה וימת בתבץ למה נגשתם אל הח 1 מה ( שמ"ב י"א , כ-כא . ( חז"ל עמדו על תופעה זו במקומות רבים , ועסקו במקבילות ספרותיות בין דמויות , בין סיטואציות ובין ביטויים מקבילים . נציין רק דוגמה אחת לכל תופעה . לגבי הקבלה בין דמויות , חז"ל עמדו , למשל , על המקבילות הרבות שבין סיפורי יעקב לסיפורי יוסף : . 1 על הקבלה זו עיין בהרחבה בפרק רביעי . . 2 עיין על כך בהרחבה י י' היינמן , דרכי האגדה והמדרש , ירושלים תשל"ד , עמ' . 70-61

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help