sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה - איוואנה צ'בק משחק הוא אמנות מורכבת וקשה להגדרה . יחד עם זאת , כמעט כל אחד מסוגל להבדיל בין משחק טוב למשחק גרוע - או בין משחק טוב למשחק מבריק . מדוע יכול שחקן אחד לרתק במהלך מחזה , בעוד ששחקן אחר , שמגלם אותה דמות ואומר אותן שורות , ממש באותו מחזה , הוא יבש ומשעמם ? אם הכל היה מסתכם רק בטקסט , בשפתו היפה , באוסף ניסוחים מחוכמים , היינו יכולים להסתפק בהקראה בקול רם . אך המילים אינן מוקראות סתם כך , בצורה סטרילית מהדף . הן מוצגות ומתעוררות לחיים על ידי השחקנים . כל שחקן יודע שחשיפה והבנה של כאבו האישי הן חלק מובנה מתהליך המשחק , כך היה מאז סטניסלבסקי . ההבדל בין שיטת צ ' בק לבין שיטות שפותחו בעבר הוא שאני מלמדת שחקנים כיצד להשתמש ברגשות שלהם לא כתוצאה סופית , אלא כדרך להשגת יעד . השיטה שלי מלמדת שחקנים כיצד להגשים ולנצח . אם תתבוננו מקרוב בכל סוג של דרמה או קומדיה - למעשה בכל סוג של ספרות - תגלו שהרצון להגשים ולנצח הוא היסוד היחיד המשותף לכולם . בכל סיפור רוצות הדמויות משהו או זקוקות למשהו ( היעד שלהן ) - אהבה , עוצמה , הערכה , כבוד - והסיפור מתעד את הדרך שבה הן מנסות להגשים את התשוקה או הצורך המסוימים האלה . בעוד שהמה והאיך שהדמויות מנסות להגשים מוגדרים בדרכים רבות ולובשים צורות שונות - כאשר מזקקים את היעדים האלה , מתברר שהמאמץ והקונפליקט של כל דמות קשורים תמיד במאבק להגשים את יעדה , יהיה אשר יהיה , ולנצח . אני מלמדת שחקנים כיצד להגשים את יעדיהם ולנצח , משום שלכך אנשים שואפים בחיים האמיתיים ! הם שואפים לממש את רצונותיהם . אנשים מעניינים ודינמיים שואפים לממש את רצונותיהם בדרכים מעניינות ודינמיות , ומשקיעים הרבה רגש וכוח בהגשמת היעדים האלה . הם עושים זאת מבלי להיות מודעים לכך , ואילו השחקן חייב להבין את עצמו לעומק ולרכוש לו כלים לניתוח טקסט כדי שהתנהגות מעניינת ודינמית כזאת תיראה ותורגש כתהליך בלתי מודע . שיטת צ ' בק מדרבנת התנהגות כזאת , ומאפשרת לממש דחף אנושי טבעי ורב עוצמה כזה . שיטת צ ' בק התפתחה מתוך ניסיוני להבין טראומות אישיות שחוויתי ולהתגבר עליהן - ובמיוחד להבין את השפעתן על משחקי ועל חיי . לא תיארתי לעצמי עד כמה עמוקה ורבת עוצמה עתידה השיטה הזאת להיות .

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help