sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השמור להן בכלל תרבות המערב . מאחר שרוב ההיסטוריונים של האסתטיקה , של תורת הספרות , המוסיקה והאמנות פסחו על נושא זה , מקווה אני שאפילו עיון קצר ונסיוני בתכלית יהיה בו כדי לשפוך אור על אחדות מן הבעיות שהאסתטיקה המודרנית וההיסטוריוגרפיה שלה נושאות ונותנות בהן , [ ב ] המונח 'אמנות' ביוונית ( ן !^ ) ומקבילו בלטינית ( ars ) לא סימנו את ' האמנויות היפות' במובן המודרני דווקא , אלא שניהם הוחלו על כל מיני פעילויות של בני האדם , שאנו היינו מכנים 'אומנויות ומדעים . ' יתר על כן , עם שהאסתטיקה המודרנית עומדת על דעתה שה'אמנות' אינה בת לימוד , וכך היא נזקקת תכופות למשימה התמוהה של הוראת מה שאי אפשר ללמוד , הקדמונים ראו ב'אמנות' דבר שאפשר ללמוד ולהורות כאחד . דברי הקדמונים על האמנות ועל האמנויות הובנו תכופות כאילו כוונו למשמע המודרני של 'האמנויות היפות . ' שכרה של תפישה מוטעית זאת היה אולי פעמים בצרה , אבל היא החטיאה את כוונתם המקורית של המחברים הקדמונים . כשהסופרים היוונים החלו מעמתים את הטבע ואת האמנות , עמדה לנגר עיניהם פעילות האדם בכללותה . כאשר היפוקראטס מצביע על הניגוד שבין האמנות והחיים , הוא חושב על הרפואה , וכאשר גתה ושילר חוזרים על ההשוואה שלו בהקשר של שירה , יש בזה רק כדי להצביע על דרך השינויים הארוכה שעבר המושג 'אמנות' מראשיתו ועד שנת . ' 1800 אפלטון מרומם את האמנות מעל לשגרת היום יום , כיוון שהיא פועלת מכוח עקרונות וכללים מושכלים ; אריסטו , המונה את האמנות בין המידות הקרויות אינטלקטואליות , מאפיין אותה - בהגדרה שהשפעתה היתד , ניכרת מאות שנים אחריו - כמין פעילות המבוססת על הדעת . גם הסטואי קנים הגדירו את האמנות כמערכת מושגים . ומכאן גם המשמעות שבה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help