sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נא ] מן המפורסמות הוא , שלמאה הי"ח נודעת חשיבות מרכזית בתולדות האסתטיקה וביקורת האמנות . במאתיים השנים האחרונות היו אמנם זרמים ותאוריות רבים ושונים , שלא בנקל אפשר למצוא להם מכנה משותף , אולם כל התמורות והפלוגתות של העבר הקרוב יותר נשענות על מושגי יסוד מסוימים , שמקורם במאה הקלאסית של האסתטיקה המודרנית . כידוע מושג ה ' אסתטיקה' הוטבע באותה תקופה , ולדעת כמה היסטוריונים אף הנושא גופו , שהוא 'הפילוסופיה של האמנות , ' הומצא בתקופה האחרונה יחסית ואי אפשר לישמו לעידנים מוקדמים יותר של מחשבת המערב אלא בהסתייגות . מן המוסכמות הוא , שמושגי מפתח באסתטיקה המודרנית , כמו טעם , רגש ( סנטימנט , ( כישרון , מקוריות ודמיון יוצר , לא לבשו את משמעותם המודרנית המובהקת אלא במאה הי " ח . וצדקו החוקרים שהעירו , כי המאה הי"ח היתה המאה הראשונה שהניבה ספרות שבה הועברו הקבלות בין האמנויות השונות , והאמנויות נדונו בה על פי עקרונות משותפים , בעוד שקודם לכן ייצגו החיבורים בתחומי הפואטיקה והרטוריקה , הציור , האדריכלות והמוסיקה ענפי כתיבה נפרדים לחלוטין , ועסקו בעיקר בהיבטים טכניים ולא ברעיונות כלליים . זאת ועור , לפחות כמה מבין החוקרים ציינו שגם המונח 'אמנות' בהוראתו החדשה , וכן המונח 'האמנויות היפות' ( Beaux Arts ) הנגזר ממנו , מקורם כנראה במאה הי"ח . במאמר זה אניח את העובדות האלה כמובנות מאליהן ואתרכז בעניין

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help