sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המינוח כותרת הספר כוללת את המונח 'מידה כנגד מידה , ' למרות שמקורו של המונח אינו במקרא , אלא בספרות חז"ל . להלן ייבדקו המינוחים השונים ששימשו לציון תופעת הגמול במידה כנגד מידה במקרא , במשפט הרומי ובספרות חז"ל . המינוח המקראי לכאורה לא נמצא במקרא מינוח ספציפי לעקרון המידה כנגד מידה . ברם במקרים רבים העוסקים בגמול במידה כנגד מידה נמצאת הנוסחה החוזרת "כאשר ... כן , " בדרך כלל בצירוף השורש עש"ה , כמבטאת את רעיון המידה כנגד מידה . נוסחה זו מופיעה במלואה פעמיים בחוק המקראי , בפסוק העוסק בעקרון המידה כנגד מידה : ואיש כי יתן מום בעמיתו כאשר עשה פן יעשה לו . שבר תחת שבר עין תחת עין שן תחת שן כ $ שר יתן מום באדם כן ינתן בו ( ויקרא כ"ד , יט-כ . ( וכן מופיעה במלואה שלוש פעמים בנביאים ראשונים : כאשר עשיתי כן שלם לי אל"הים ( שופטים , 'א ז . ( כא # ר עשו לי כן עשיתי להם ( שם ט"ו , יא . ( ויאמר שמואל כא # ר שכלה נעזים חרבך כן תשכל מגשים אמך ( שמ"א ט"ו , לג . ( . 8 על מקורו של המונח 'מידה כנגד מידה , ' ראה להלן . על הסכנות שבשימוש במונח מאוחר לצורך הגדרת תופעה ספרותית קדומה ראה : ויסמן , עמ' . 12-6 החלק השני ( פרקים חמישי-שישי , ( יעסוק בדרכים בהם משתמש המקרא לעיצוב המידה כנגד מידה : החל בחומרי העלילה השונים , דרך מיון וסיווג קפדניים של הקריטריונים הלשוניים-סגנוניים , וכלה בטכניקות הספרותיות לבניית המידה כנגד מידה . חלק זה יסתיים בפרק השביעי שידגים את תופעת המידה כנגד מידה במערכי סיפורים נרחבים , בהם ניתן לראות שילוב של כל האמצעים והקריטריונים , שהוצגו בפרקים שקדמו לו . בחלק האחרון של הספר ( פרק שמיני ) יוצגו עקרונות הצדקת הענישה בתרבות בכללה , ובמקרא בפרט . לאחר מכן יוסקו מסקנות לגבי משמעותה של המידה כנגד מידה כפי שהיא מתגלה בסיפור המקראי .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help