sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

גדול יותר . למרות שבמקרים אלו קשה יותר להיות בטוח בכוונתו של המספר . להבנתי מכוון הסיפור המקראי לשכבות שונות ולרמות קריאה שונות . המידה כנגד מידה המפורשת והגלויה לעין מכוונת לאדם הקורא או השומע הפשוט . המידה כנגד מידה הרמוזה מכוונת לקורא המשכיל והמעמיק . ככל שהערכת המידה כנגד מידה עקיפה , רמוזה ולא מפורשת , בגלל המרחק בין המעשה ובין תוצאתו , כך היא יותר אפקטיבית לקורא הנבון , משום שהשיפוט נבנה מפרי פעילותו של הקורא עצמו . מובן שככל שהמרחק בין המעשה ובין גמולו גדול יותר , כן צריך להיות חזק יותר ומשמעותי יותר הקשר בין המילים המקשרות בין רכיב המעשה ובין רכיב הגמול . פירושו של דבר שבמקרים בהם יחסי מידה כנגד מידה נוצרים בין טקסטים רחוקים זה מזה , הקשר ייבנה באמצעות מילים נדירות , צירופי ביטויים לא שכיחים , או מספר הקבלות רב בין הטקסטים בהם מדובר . לצורך הנוחות הגדרתי לעתים את החלק העוסק במעשה - 'רכיב פעולה' או 'רכיב מעשה , ' ואת החלק העוסק בגמול - 'רכיב תוצאה' או 'רכיב גמול . ' הספר מחולק לשלושה חלקים : בחלק הראשון ( פרקים שני-רביעי , ( יוצגו עקרונות המידה כנגד מידה : מהם סוגי המידה כנגד מידה המוכרים במקרא , בין מי למי מתקיימים יחסי מידה כנגד מידה , מקרים מיוחדים והופעות שונות של מידה כנגד מידה . . 5 דוגמות למקרים בהם חוקרים הצביעו על קשר במידה כנגד מידה בין רכיבים רחוקים טקסטואלית זה מזה : מ"מ בובר בתחילת מחקרו היסודי על המילה המנחה כתב : "בין שהמדובר ב'לשון נופל על לשון' כפשוטו , היינו זה המופיע בתוך הקשר תחבירי אחד , בין שנכלל במונח זה גם שוויון הגאים ודמיון צלילים , ובין שהמכוון ללשון נופל על לשון מרווחי , היינו הפועל לא במקראות סמוכים זה לזה , אלא על פני מרחב גדול יותר של הטכסט" ( בובר , 1964 עמ' . ( 284 בעמ' 292-291 הוא מדגים מידה כנגד מידה בסיפורי יעקב המשתרעת על שלושה פרקים שונים , בראשית כ"ז , כ"ט , ל"א . פ' רוזנצוויג כותב : "יש שקישורים ושילובים באים תכופים , ויש שמרוחקים הם אלה מאלה כברת סיפור רבה . ויש שסיפורים מרוחקים מתעצבים ליחידה סיפורית גבוהה יותר" ( רוזנצוויג , עמ' . ( 13 באחת הדוגמות למידה כנגד מידה שהוא מביא שם המרחק בין רכיב המעשה לרכיב הגמול הוא ארבעה ספרי מקרא ! ( משמות לדברים . ( על כך שמילה מנחה עשויה להופיע גם במרחקים גדולים ראה גם : בר אפרת , 1979 עמ' ; 23 פולק , 1994 עמ' . 93-91 . 6 על כך ראה לדוגמה : אמית , 1992 עמ' . 13 . 7 "ברמות הקריאה הגבוהות ... עשויות האפיזודות להתגלות במוטיבים , הדמויות כארכיטיפים , והלשון כסגנון מעוצב שיש בו הרמזות , מצלולים ומשחקי מילים . ברמות קריאה אלו מפעיל הקורא רגישות לאנלוגיות , לדקויות של שינויים במבנים של חזרה , לסטיות תחביריות , לשימוש בכינויים , וכדומה - היינו , לכלל האמצעים הקומפוזיציוניים שגילויים מעשיר את חווית הקריאה , מעורר את התפעלות הקורא מאופן העיצוב , ומעל לכל , מעמיק את המסר של המסופר" ( אמית , 1992 עמ . ( 14 ' ראה גם : בר אפרת , 1979 עמ' . 13-12

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help