sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

במהלך הספר . נפגוש כמאה וחמישים סיפורי מידה כנגד מידה : כמאה מתוכם מציגים מידה כנגד מידה בין אדם לאלוהיו , וכחמישים מציגים מידה כנגד מידה בין אדם לחברו . כמאה ועשרים מהמקרים מציגים מידה כנגד מידה בעונש , וכשלושים מציגים מידה כנגד מידה בגמול החיובי . ללא עקרון המידה כנגד מידה עלול הגמול להיראות מקרי ולא קשור למעשה . מעקב אחרי התופעה לאורך ספרי המקרא , ולאורך תולדות ישראל , משרה הרגשה של שרשרת רצופה של השגחה פרטית על עם ישראל , ועל כלל הברואים . אין ספק שהיקף הסיפורים בהם קיים עקרון המידה כנגד מידה מוכיח את מרכזיות העיקרון וחשיבותו בסיפור המקראי . מכאן שלעיקרון המכונה 'מידה כנגד מידה' בסיפור המקראי משמעות ערכית , שמטרתה חינוך קוראי הסיפור המקראי להבנת הקשר בין מעשה טוב ובין גמולו הטוב , והבנת הקשר בין מעשה רע ובין עונשו . ראשיתו של ספר זה בעבודת מחקר לתואר שלישי בשם 'מידה כנגד מידה כאמצעי ספרותי ואידאולוגי בסיפור המקראי , ' בהדרכת פרופ' משה גרסיאל , שהוגשה לאוניברסיטת בר אילן בשנת . 2003 הפיכת עבודת הדוקטורט לספר חייבה שינויים משמעותיים . המבוא צומצם ונערך מחדש , סדר הפרקים שונה , חלק מהחומר הועבר לנספח , צומצמו או הושמטו חלק מהערות השוליים , כמו כן צומצם היקף הביבליוגרפיה . תודתי נתונה לראשי מכללת יעקב הרצוג - ד"ר שמואל ויגודה וד"ר עזרא קהלני , וכן למנהלי הוצאת 'תבונות' - אייל בן אליהו ומאיר מוניץ , שקיבלו את הספר תחת חסותם . כמו כן ליצחק בנבנישתי אשר על מלאכת הדפוס . ברצוני להודות לקוראים מטעם הוצאת 'תבונות : ' ד"ר יוסף עופר , הרב אמנון בזק , ובמיוחד לעמוס גאולה שקריאתו המדוקדקת והערותיו החשובות והקולעות הצילוני משגיאות ושגגות רבות . תודה לאורי מוגילבסקי שהתקין בקפדנות את המפתח . במהלך שנות כתיבת העבודה , עמדו לצדי בני משפחתי . תודתי להוריי-מחנכיי היקרים והאהובים , שמהם זכיתי בכל עת לכל עידוד אפשרי . לחותניי היקרים , פרופ' ישראל תא-שמע ז"ל ורעייתו דבורה , שעודדו ותמכו בכל עת . לילדיי היקרים , נדב , אמונה , עטרה ורותם . יהי רצון שיזכו להרבה שנים בריאות וטובות . ואחרונה אהובה , לרעייתי אחינעם , על העידוד , על הסיוע והעזרה , על האמונה ועל התמיכה . לולא מסירותה לא הייתה עבודה זו יוצאת אל הפועל .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help