sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המקראי קשר מלאכותי , העומד על בסיס לשוני-סגנוני ( לדוגמה : מילה או ביטוי משותף בין המעשה ובין גמולו , ( מבלי שתתקיים התאמה מלאה בין המעשה ובין גמולו . קטע מקראי קצר ימחיש טענה זו : בסיפור ירידת אברהם למצרים ( בראשית י"ב ) מעוצבת ההשוואה בין חטאו של פרעה ובין עונשו באמצעות המילה בית . החטא מתואר במילים "ותקח האשה בית פרעה" ( בראשית י"ב , טו ) והעונש מתואר במילים "וינגע ה' את פרעה נגעים גדלים ואת ביתו על דבר שרי" ( שם , יז . ( המילה 'בית' בתיאור החטא משמשת במשמעותה המקורית ( כנראה ארמונו של פרעה . ( בתיאור העונש משמשת המילה 'בית' במשמעות מטונימית - משפחה . באמצעות השימוש באותה תיבה על שתי משמעויותיה , נוצרת זיקה סגנונית בין המעשה וגמולו . הטענה השנייה היא שמטרת עיצוב המידה כנגד מידה בסיפור המקראי היא להעביר לקורא את חוסר התועלת שבחטא , ומולו את התועלת במעשים טובים . במילים אחרות , עיקר המטרה בעיצוב סיפורי מידה כנגד מידה היא חינוכית , לדורות הבאים של הקוראים , ולא רק לצורך השגת הצדק , או התועלת המעשית , לדמויות מקבלות השכר או הנענשות . גם טענה זו תודגם בעזרת סיפור מקראי קצר : בשמ"ב ד' מסופר על רכב ובענה בני רימון הבארותי שהורגים את איש בושת בן שאול ומביאים את ראשו לדוד . דוד מצווה להורגם , אך אינו מסתפק בעונש המוות אלא מוסיף עונש נוסף : "ויקצצו את ידיהם ואת רגליהם ויתלו על הברכה בחברון" ( , 'ד יב . ( להלן ( עמ' ( 67 יבואר שדוד מטיל כאן עונש במידה כנגד מידה באברי האדם . הידיים שהרגו את איש בושת , והרגליים שהביאו את ראשו לדוד , יבואו על עונשם במידה כנגד מידה וייקצצו . זהו מקרה יוצא דופן של ענישה במידה כנגד מידה , כי הנענשים כלל אינם מודעים לאחר מותם לעונשם ! נראה , כאמור , שמטרת הענישה כאן היא לא כנקמה , אלא מעשה המעביר מסר סמלי וחינוכי לקוראי הסיפור המקראי . יודגש שקיים קשר הדוק בין שתי הטענות : במקרים בהם מוצגת ההתאמה המעשית המלאה בין המעשה ובין גמולו ( לדוגמה , ההורג - נהרג ) אכן מושגת מטרת הצדק , או מטרת התועלת המעשית להרתעת הפושע וסביבתו . ברם , מקרים בהם מעוצבת המידה כנגד מידה באמצעים לשוניים-סגנוניים ( מילה או ביטוי משותף בין המעשה ובין גמולו , ( נראים רק לעיניו של הקורא המאוחר , ולא לעיני הדמויות המקראיות עצמן . מכאן שמקרים אלו , שהם רוב מקרי המידה כנגד מידה בסיפור המקראי , מיועדים לחינוך הדורות הבאים של קוראי המקרא ולומדיו . רוב סיפורי הגמול המקראיים בנויים על דרך עקרון המידה כנגד מידה . עקרון המידה כנגד מידה מופיע בהם הן מהצד הענייני והן מהצד הסגנוני .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help