sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הכמיהה ליום בו "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה ' כמים לים מכסים , " כתובה אמנם בישעיהו ( י " א , ט , ( אך היא מצויה גם ביהושע . תהיה זו שגיאה היסטורית ומחשבתית לחשוב כאילו ההומניזם , שאנחנו דוגלים בו , מחייב התנערות מוחלטת מדרכים ומאמצעים , שבנסיבות מסוימות נדרשים להם כדי להתמודד עם הרע . ראייה אמתית ומעמיקה מכירה ברב-גוניות של האתגרים העומדים בפנינו , בפני האדם , בפני האומה ובפני הפרט , ובצורך למצוא את האיזון האופטימלי בנסיבות ההיסטוריות הספציפיות שבהן נמצאים האדם והדור . גישה כזו איננה פוטרת אותנו מלערוך חשבון נפש מסוים לגבי דורנו , לגבי מעמדנו . השאלה היא ערכית וחינוכית גם יחד . בנקודה זו חייב אני להודות , שאני שותף , אמנם בצורה שונה לחלוטין , לחלק מן הביקורת שהתעוררה ושהוטחה . כשהייתי 1 ער , שמעתי מפי מו " ר הרב הוטנר זצ " ל , הסבר לגמרא במכות ( כג ע '' א ) ש '' אין מעמידין חזנין אלא חסרי כוח ויתרי מדע . '' הרמב " ם ( הלכות סנהדרין פט"ז ה " ט ) קובע , שעל האיש המלקה את חייבי המלקות להיות יתר במדע וחסר בכוח . שאל הרב הוטנר : ניחא , מדוע צריך להיות חסר כוח , כדי שלא יכה יתר על המידה וימית את האדם , אבל מדוע צריך להיות יתר במדע ? הוא הסביר , וניכרים דברי אמת , שצריך המכה להיות אדם , שיבין מצד אחד שצריך להכות , אך מצד שני , לא היצר להכות יניע את מעשיו . יתרה מזו , צריך הוא להבין , עד כמה תהליך זה וזנו בדיעבד , שלא זו הדרך האידאלית , שדרך המלך הנה חינוך ושכנוע ללא הכאה , אלא שהמציאות האנושית מחייבת לעתים להלקות . שואל אני את עצמי : כמה מאנשינו , היושבים היום במוסדות החינוך , קולטים את המסר הזה ? האם , אילו היה ביכולתם , לא היו מגייסים למשימות אלו אנשים בעלי נתונים הפוכים - יתרי כוח ואף חסרי מדע ודעת ? ההסתמכות על הכוחנות היא אמנם חלק מן האקלים החינוכי , שבתוכו אנחנו קיימים ופועלים , למגינת לבי . דומני , שיש מקום לחשבון נפש , אודות האיזון האידאלי הנדרש בין שני פנים אלו : בין ההבנה שהשימוש בכוח בנסיבות מוצדקות צריך אמנם להתבצע , לבין הבנה אמתית ומעמיקה לגבי טיבו , אופיו ונסיבותיו . חוששני , שדרך זאת , הקשה ביותר מבחינה חינוכית , ננטשה על ידי רבים , שהלכו לדרך קלה של הפעלת כוח והצדקת השימוש בו , וראייתה כדרך המתאימה וההולמת לפתרון כל בעיה . דרך זו מפוקפקת לא רק מבחינה מוסרית , אלא מפוקפקת ביותר בהיותה דרך קצרה שהיא ארוכה , בראייה לאומית והיסטורית .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help