sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

( יהושע א ' , ח . ( עליו נאמר בספר כי הוא צועד בעקבות רבו הגדול ( יהושע ד ' , יד ; ח ' , לה . ( מכאן , שקריאת תיגר על הבנתנו את יהושע , הנה בעצם קריאת תיגר על אדון הנביאים , על משה רבנו . שתי דמויות לפנינו , ולמעשה , דמות אחת שמתנהל בה מאבק דיאלקטי , שמתמזגות בה שתי תכונות , שתי נטיות , ובסופו של דבר הן משתלבות ועולות בקנה אחד . מסופר , שבראשית ימי המדינה יצאה משלחת של גדולי הדור לשוחח עם דוד בן גוריון . בין השאר דנו בדיני צבא וישיבה . כדי להתגרות בהם אמר בן גוריון : " האם אתם באמת מאמינים , שיהושע היה ראש ישיבה שעסק בתורה . " ? ענה לו אחד הרבנים : "האם ראש הממשלה סבור , שבעוד כמה דורות יכתבו , על מי שהיה מייסד המדינה , שהרבה להתעסק בתנ"ך ובשפינוזה . " ? את התיאור של יהושע על ידי הקב"ה בעצמו כ '' איש אשר רוח בו" ( במדבר כ " ז , יח , ( יש לפרש , לא רק כאיש בעל אומץ , איש ביצוע המסוגל לתפקד כמנהיג : "אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם" ( שם , יז , ( כפי שמסביר אבן-עזרא , אלא על פי נבואת ישעיהו , כאיש אשר בו "רוח ה / רוח חכמה ובינה , רוח עצה וגבורה , רוח דעת ויראת ה' '' ( ישעיהו י " א , ב . ( אותו יהושע , השואף ללון בעומקה של הלכה , להבין ולהשכיל , לשמור , לעשות ולקיים את התורה , מתמודד גם עם הצרכים העולים מהנסיבות ההיסטוריות , ומהצורך להיכנס לארץ ולכבוש אותה . עמידה על אופיו של יהושע המקשר בשרשרת המסורה בין משה רבנו לבין הזקנים , חשובה כשלעצמה , אך כאן , כשאנו עומדים מול שאלות ערכיות , יש לה חשיבות רבה אף יותר . עלינו להבין תוך ראייה מושלמת ומעמיקה את המתח האימננטי שבין "החרם תחרימם " ( דברים כ , ' יז ) מצד אחד , לבין "וכתתו תרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות , לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה" ( ישעיהו ב , ' ד , ( מן הצד השני ; בין הכורח להתמודד עם הרע ולעתים אף לבערו , לבין השאיפה לתיקון עולם בדרכי שלום . השקפתנו צריכה לכלול מגמה להגשמת חזון ישעיהו , שהרמב " ם סיים בו את משנה תורה כולו ואת הלכות מלכים ומלחמותיהם בפרט , ומאידך , גם את דברי הרמב " ם בהלכות מלכים ( פ"ו ה"ד , ( בהם נאמרים דברים קשים ונוקבים ביותר לגבי ניהול מלחמה .

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help