sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דברי פתיחה : יהושע ויהושע הרב אהרן ליכטנשטיין דומני , שישיבת הסדר היא המקום המתאים ביותר לדיון בנושא שנבחר . ישיבת הסדר היא מסגרת שבה מתקיים מאמץ ונערכת התמודדות מתמדת בשאלת האיזון בין הרוח לבין הכוח . מטרתה היא לעצב דמות , שחז " ל אפיינו אותה באומרם : הוא עדינו העצני - כשהיה יושב ועוסק בתורה , היה מעדן עצמו כתולעת , ובשעה שיוצא למלחמה , היה מקשה עצמו כעץ ( מועד קטן טז ע '' ב . ( הייתי אומר , שרצוי לתת לדיון זה כותרת קצת שונה - לא 'יהושע וישעיהו ' , אלא ' יהושע ויהושע ' . אנשי הביקורת הנם פשטנים בשני מובניה של המילה . הם מכירים רק יהושע אחד : יהושע העושה שמות בעמי כנען וצבאותיו , המוביל ומשמש מצביא בשדות קטל , התולה מלכים ומשליך גוויותיהם על פתח שער העיר . בעיני שלומי אמוני ישראל מצטייר , על פי מסורת חז '' ל , גם יהושע שני . יהושע המסדר את ספסלי בית המדרש ( במדבר רבה פרשה כא טו , ( הלן בעיצומו של מצור על העי בעומקה של הלכה ( מגילה ג ע '' א , ( השולח טרם יציאה למלחמת כיבוש הארץ כתבי שלום , שמובטח בהם שלום לכל הרוצה להתפנות או להשלים ( ירושלמי שביעית פ " ו ה " א , לו ע '' ג , ( המתגה זכייה ונחלה בארץ בכך "שיהו מרעין בחורשין ומלקטין עצים בשדותיהם ... ונפנין לאחורי הגדר , ואפילו בשדה מלאה כרכום . " דמות יהושע 'השני' הועשרה והועמקה על ידי חז '' ל , אך לא הייתה , כמובן , פרי דמיונם . הרי מקרא מלא צווח ואומר : "ומשרתו יהושע בן נון נער , לא ימיש מתוך האהל' ( שמות ל '' ג , יא . ( הוא אשר קיבל את הצו הכולל והמקיף ביותר ביחס למצוות תלמוד תורה ולהגשמתה . "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך , והגית בו יומם ולילה , למען תשמר לעשות ככל הכתוב בו , כי אז תצליח את דרכך ואז תשכיל" ו . עיין בגמרא בבבא קמא פ ע " ב - פא ע '' א , המביאה את כל עשרת התנאים שהתנה יהושע . מוסר , מלחמה וכיבוש

תבונות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help