sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גם על מדעי החברה והרוח . רבים אכן הטמיעו את המונח בתחומי החברה והרוח , אף שאפשר להטיל ספק במידת הבנתם את משמעותו . החלה זו על תחומים נוספים אינה מקרית . היא מתקיימת על רקע מעמדו הרם של המדע בתודעה המערבית ולנוכח השפעתה של תודעה זו על חלקים נרחבים בתרבות האנושית – אלה המסרבים לקבלה מגונים ומוצגים כמתנגדי הקדמה . ההשפעה הזו נובעת מהצלחתה של החשיבה הפוזיטיביסטית במשך למעלה משלוש-מאות שנים לפתור בעיות שלפני כן אף אוטופיסטים גמורים לא חשבו כי הן פתירות . אין זה מקרי שכבר קאנט ניסה להראות כי עקרונות החשיבה המדעית חלים בתחומי החברה והרוח . עקרונות אלה ( בתוספת תיקונים ביקורתיים ) מתבססים על חשיבה שראשיתה בקלסיקה היוונית , עובדה המעניקה לתחושת ההצלחה הזו עומק של רציפות היסטורית בת כאלפיים וחמש-מאות שנים . למעשה , רעיונו המהפכני של קון תוקף בדיוק את התפיסה הזו של רציפות המחשבה המערבית , תפיסה אשר מנסה “ להימנע מסוליפסיזם אישי וחברתי כאחד״ ( קון , . ( 153 : 1977 אלא שלדעתו של קון , אי-אפשר להתעלם מהעובדה כי “ המדען , השואף לפתור בעיה המוגדרת על ידי הידיעה והטכניקות הקיימות , אינו מחפש סביבו סתם . הוא יודע מה ברצונו להשיג , והוא מתכנן את מכשירו ומכוון את מחשבותיו בהתאם . חידוש בלתי-צפוי-מראש , הגילוי החדש , יכול להופיע רק במידה שציפיותיו [ הלוגיות ] ביחס לטבע וביחס למכשיריו הוכחו כמוטעות" ( שם : . ( 82 משמעות הדבר היא שרק אירוע אשר אי-אפשר להסבירו לוגית מציב בעיה משמעותית בפני המדענים , בעיה שיש לפתור אותה באמצעות חידוש המבטא חריגה מהלוגיקה . מכאן שהתחדשות מתחוללת לא באמצעות ההיגיון , אלא בניגוד לו . או במילותיו של קון : “ על התיאוריה המוצלחת החדשה לאפשר באיזשהו מקום ניבויים [ לוגיים , [ השונים מאלה שנגזרו מקודמתה . שוני זה לא יכול היה להימצא אילו השתיים מתיישבות זו עם זו מבחינה לוגית״ ( שם : . ( 83 קון מבהיר את ההבדלים בין תאוריה לבין מה שהוא מכנה פרדיגמה . לטענתו , התאוריה החדשה מנוגדת 1 סוליפסיזם פירושו הוא שהמציאות והממשות הן מה שאנו תופסים בחושים ובתודעה , וכל דבר אחר קיים רק בתפיסתו של התופס אותו כך - אין אפשרות להוכיח כי האחר תופס את הדברים כמונו . המשמעות היא שתפיסת המציאות יחסית , לא מוחלטת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help