sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בספר זה אני מנסה לאפיין את המשמעויות המרכזיות של הרעיון לא להפוך דבר לערך עליון . קבלת הרעיון הזה משמעותה ויתור על רעיון המוחלטות ועל ההשכלות אשר נובעות מהכמיהה האנושית למוחלטות , כמיהה שתהיה בנו תמיד ואשר מהווה אמצעי כדי להתגבר על חרדת אי-הוודאות שבקיומו של המין האנושי . הנטייה הזו למוחלטות קיצונית באופייה , והיא יוצרת בתרבות המערבית תנועת מטוטלת בין הקוטב הלוגי לבין הקוטב הרגשי . בהתאם לכך יש תנועת מטוטלת בין הקוטב המהותני , הספקולטיבי והפוזיטיביסטי לבין הקוטב המיסטי , הנטורליסטי והאקזיסטנציאליסטי . תחושת המשבר והאכזבה משניהם גם יחד הולידו את הפוסטמודרניזם . הניסיונות להציע תיקונים לתחושות המשבר אשר מלוות את התרבות המערבית , ובפרט את תחום החינוך וההשכלה , תחושות המתעצמות מעת לעת , הם רבים ומגוונים . אני מכנה אותם ‘ תנועת המטוטלת הגדולהש , תנועה שמחייבת השתנות באמצעות מהפכות . לעומת זאת התפיסה המוצעת בספר זה נשענת על מחשבת חז״ל , והמאפיין המרכזי שלה הוא התנגדות לכל סוג של קיצוניות ; קיצוניות היא ביטוי לעבודת אלילים ולהשתעבדות , לרבות החיפוש אחר ' אמת מוחלטת . ' לפיכך אין זה מקרה שמחשבת חז״ל מסרבת לראות בהיגיון ( לוגיות ) את קנה המידה האולטימטיבי ומחשיבה את הסתירה לרכיב חיוני של המחשבה האנושית . האמונה כי ' אלו ואלו דברי אלוהים חיים' יוצרת תנועת מטוטלת מתמדת ההכרחית לקיום האנושי , תנועה שאני רואה כ'תנועת מטוטלת מעודנת . ' אני מכנה את מחשבת חז״ל ‘ הסברה החז״ליתש , כיוון ש״כוחם כמפרשי התורה איננו זקוק כביכול לכל לגיטימציה ותמיכה , שכן פירושיהם הם בבחינת הפירוש הנכון , פירוש המתקבל משום שהוא סביר״ ( ספראי וספראי , . 885 : 2001 ההדגשות הן שלי , י״ע . ( ולמה ' כביכול ? ' כי דווקא משום שאין אמת מידה ' אובייקטיבית , ' הם נדרשו להציג מסכת ביסוסים מורכבת ביותר . פירושם הוא במיטבו ' נכון' ( ולא אמיתי במובן של אמת מוחלטת , ( כיוון שבמיטבו פירוש הוא ' סביר' – ללא יומרות לאמת טרנסצנדנטית ( שם : . ( 910-908 אחד הניסיונות החשובים לאפיין את ' תנועת המטוטלת הגדולה' הוא ניסיונו של קון בספרו המבנה של מהפכות מדעיות . מונח המפתח בספר זה , ‘ פרדיגמהש , היה למונח רווח בכל תחומי החיים . דומה היה שהוא נותן מענה נאות להתמודדות עם משברים , וזאת באמצעות הגדרת המשבר כיסוד הכרחי בתרבות המערבית והגדרת הפרדיגמה כאופן ההתמודדות הנכון עם ' המציאות' המשברית . אף שספרו מתמקד במדעים הנחשבים מדויקים , קון טען כי אפשר להחיל רעיון זה

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help