sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה ( שהיא גם מבוא ) לא במקרה אני קושר בין דברי ההקדמה לספר זה לבין המבוא , קשר המנוגד למסורת הכתיבה האקדמית אשר מפרידה ביניהם . החיבור בין השניים מבטא רעיון מרכזי בספר : אי-אפשר , ואף לא רצוי , לערוך הפרדה דיכוטומית בין המקובל כ'סובייקטיבי' לבין המקובל כ'אובייקטיבי , ' הפרדה המקובלת בתרבות המערבית . שורשיו של הספר הזה ברעיון שלמדתי מפרופש אסא כשר בהיותי סטודנט אשר למד בשיעוריו . רעיון זה הוא בבחינת מעט המחזיק את המרובה , ופשטות ניסוחו עלולה להסתיר את המורכבות האינסופית שלו . הרעיון מבטא את אחת מתפיסות האל ביהדות , ולפיה אלוהות היא המאמץ לא להפוך דבר כלשהו לערך עליון . לימים פיתח פרופש כשר את הרעיון הזה על פי דרכו ותיארו בספרו יהדות ואלילות ( תשס״ד . ( תחילה סברתי שהרעיון של כשר לוגי מאוד ; סייעו לכך הניסוחים המדויקים והשיטתיים מאוד שלו . כמו רבים אחרים באותה העת לא עלה על דעתי לערער על הטיעונים של כשר . ברם עם הזמן ' הבנתי בדרכי' את משמעות הרעיון וירדתי לעומקו , ואז החלו להתעורר בי ספקות בדבר הלוגיות שלו . בד בבד גבר ביטחוני בסבירות הטענה אשר עומדת בבסיס רעיונו של כשר . כך החלה להתפתח השסברהש אשר מנחה אותי בחיי ובאה לידי ביטוי בספר זה . את משמעותה של הסברה אבהיר לאחר שאדון במונח ‘ פרדיגמהש של קון , ואז אציע אותה כתחליף למונח זה . מאז ועד היום הרעיון טורד את מנוחתי . עם השנים אני מגלה כי דווקא אי-ההבטחה להגיע למנוחה ולנחלה היא אשר מאפיינת את תפיסת האלוהות של הזרם המרכזי ביהדות בתקופת המשנה , זרם שבחר בה מתוך כמה תפיסות אל אפשריות המצויות במקרא . זרמים אחרים ביהדות , לרבות חלק מהתנאים ( לא כל שכן זרמים יהודיים מאוחרים יותר אשר חלקם היו אבן יסוד בהתפתחות הנצרות , ( העדיפו את רעיון המוחלטות . דומה כי קיים קשר בין הרעיון האחרון לבין הכמיהה למוחלטות שהתפתחה בפילוסופיה היוונית , והחיבור ביניהם עומד בבסיס הרעיון המרכזי של התרבות המערבית – חיפוש אחר ה'אמתש , אמת שהיא מוחלטת .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help