sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

טענתנו בספר זה היא שחדר המורים הוא מקום שהמורים יכולים למצוא בו מרחב נפשי וזמן לפיתוח ידע מקצועי במובן של נוף אינטלקטואלי ונוף מוסרי , ולפיכך להרגיש בטוחים לספר את סיפוריהם ה"סודיים" ללא כחל ושרק . בד בבד " סיפורים מקודשים" של המדיניות החיצונית ושל נורמות בית הספר נהיים שם לחלק מהשיח הרלוונטי ומזמינים התייעצות , דיון ואפילו עימות . בדרך זו מיטשטשים גבולות בין הידע המקצועי האישי , ההתנסותי והקרוב לבין הידע המקצועי והלא-אישי שמוצא את דרכו אל חדר המורים , והבעיה שמתארים קלנדינין וקונלי עשויה לבוא על פתרונה . חדר המורים הוא נמל הבית של מה שפולן והרגריבס ( Fullan & Hargreaves , 1996 ) מכנים ' מקצועיות אינטראקטיבית' ומבקשים למצוא בה הזדמנות להפעיל שיקול דעת בסוגיות של הוראה ושל תכנית הלימודים , כמו גם להתייחס למטרות חברתיות ומוסריות של החינוך . טלברט ומקלפלין סבורות שתרבויות שיתופיות של מורים מספקות סיוע ותמיכה על ידי ניצול הניסיון המשותף לפתרון בעיות שוטפות של המעשה החינוכי . ( Talbert & McLaughlin , 1994 ) בביטוי ' פיתוח ידע מקצועי' כוונתנו ללימוד אשר לפי תאוריית הלמידה החברתית מבוסס על ההקשר החברתי , וזאת מתוך צפייה באחרים ושיתוף פעולה אתם . ( Schunk , 1991 ) אנשים רוכשים תובנות על אודות עבודתם והבנה של מוסדותיהם במסגרת מילוי תפקידיהם ואינטראקציה עם אחרים . ( Louis , 1990 ) תהליך זה , כפי שמוסבר בהמשך , אפשר שיתקיים בחדרי המורים . סמיילי מציין שאחד התנאים העיקריים שעשויים לקדם את הלמידה במקום העבודה הוא ההזדמנויות שיש ל ַ פרט לעבוד עם אחרים על בסיס קבוע וללמוד מהם Smylie , ) . ( 1995 לטענתנו , חדרי המורים מספקים הזדמנויות כאלה בעת המפגש הקבוע המתרחש שם בין מורים מדי יום . פולן מדגיש את הטענה הזאת : " למידה מתמשכת חייבת להיות חלק אורגני מתרבות בית הספר" . ( Fullan , 1995 : 258 ) המחקר שלנו נעשה בארץ בבתי ספר יסודיים , בחטיבות ביניים ובחטיבות העליונות של בתי ספר תיכוניים . המורים בישראל בכל רמות ההוראה נמצאים בדרך כלל בהפסקות שבין השיעורים בחדר מורים משותף , וזאת מאחר שלא מקובל שמורה יישאר לבדו בכיתה בהפסקה , וחדרים פרטיים אין להם . יום הלימודים בבתי הספר בישראל מתחיל בדרך כלל בסביבות השעה שבע או שמונה בבוקר ומסתיים בסביבות אחת או שתיים אחר-הצהריים . בפרק זמן זה יש שלוש הפסקות קצרות בנות עשר דקות והפסקה אחת ארוכה יותר , עשרים עד שלושים דקות אורכה . בדרך כלל אין מגישים ארוחה בבית הספר . למורים

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help