sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

פיתוח ידע מקצועי אפשר להבדיל בין ידע מקצועי בתוך הכיתה לידע מקצועי מחוצה לה על ידי תפיסתו כתמונת נוף : " מאחר שאנו רואים את נוף הידע המקצועי כמורכב מיחסים בין אנשים , מקומות ודברים , אנו תופסים אותו הן כנוף אינטלקטואלי והן כנוף מוסרי" . ( Clandinin & Connelly , 1995 : 4 ) קלנדינין וקונלי מסבירים שבמקומות " קהילתיים" כחדרי מורים מתקיימים מגעים בין המורים לבין עצמם , ביניהם לבין נושאי תפקידים מנהליים ( כגון מנהלים או אנשי משרד החינוך ) וכן ביניהם לבין הורים המבקרים בבית הספר ואורחים מבוגרים אחרים . את הידע המקצועי שמחוץ לכיתה אפשר לראות כתמהיל של עיון ומעשה . מורים מביאים אל חדר המורים את סיפורי המעשה החינוכי שלהם , " סיפורים סודיים" שאפשר לספר למורים אחרים ( שם . ( באמצעות חזרה על סיפוריהם המורים מסוגלים להשקיף על עבודתם מן הצד , והתוצאה היא שהידע המקצועי שלהם עולה כפורח . ובלשונם של קלנדינין וקונלי : " מורים זקוקים לאנשים נוספים שישתתפו בשיח שאפשר לספר בו את הסיפור , לחשוב עליו , לשמוע אותו באופן שונה , לשנן אותו ולהחיות אותו בצורה אחרת" ( שם : . ( 13 חדר המורים הוא אפוא מקום שאפשר לקיים בו שיח כזה , אך הוא גם מקום המשמש צינור להעברת ידע ארגוני חיצוני : הנחיות של מדיניות , הודעות , תזכירים . קלנדינין וקונלי רואים חלק זה של נוף הידע המקצועי כידע מופשט ( במובן של נוף אינטלקטואלי ) בשני מובנים : ( א ) הוא נמצא מחוץ להקשר קונקרטי של חדר מורים מסוים ואינו מבוסס על אנשים או אירועים , כלומר העולם הממשי אינו מתערב בו ; ( ב ) מסקנות מחקריות והנחיות של מדיניות מגיעות אל מורים כ"רטוריקה של מסקנות , " כממצאי מחקר מוצפנים . קלנדינין וקונלי טוענים שלידע זה יש איכות של " סיפור מקודש : " " הכול מגיע באצטלה מוסרית , והמורים מצופים לעשות עם זה משהו . אוריינטציה מוסרית ותחושת שכנוע פנימית מאפיינות סיפור מקודש , שבו מילה תיאורית המציינת בדרך כלל ידע מתורגמת ללשון ציווי במשמעות של ' יש לבצע' בחיי המעשה" ( שם : . ( 11 לדעתם , הגבול בין הכיתה לבין המרחב החיצוני הוא חדיר למחצה . המורים לוקחים אתם את הידע הנרטיבי שלהם ( הסיפורים הסודיים שלהם ) אל מחוץ לכיתה , ואילו הרטוריקה של המסקנות חודרת לתוך הכיתה ויוצרת אצלם התחבטויות בין פעולות האמורות לנבוע מ"נוף אינטלקטואלי" לבין אלו הנובעות מ"נוף מוסרי . "

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help