sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא חדר המורים ( המכונה לעתים גם ' חדר הסגל ( ' הוא מתחם שלמעט המורים עצמם , אין יודעים כמעט מה מתחולל בו . מה קורה אפוא מאחורי דלתו הסגורה ? אילו מגעים חברתיים מתרחשים בו ? מהן הפונקציות שלו נוסף על היותו מקום שאפשר לנוח בו בין השיעורים , ואולי גם לשתות כוס קפה ? האם הוא " שומקום" חסר משמעות , שאין לו חשיבות אמתית בתרבות בית הספר ? או אולי הוא חלק בלתי-נפרד דווקא מחיי בית הספר , ויש לו השפעות על הרווחה ועל ההצלחה של המורים , של אנשי המנהלה וגם של התלמידים ? ספר זה דן בשאלות אלו וכן בשאלות הנוגעות להתפתחות מקצועית של מורים , להכשרת מורים ולהישגי תלמידים . כמורות לשעבר בבית ספר תיכון שהינו לא מעט בחדרי מורים . לפעמים הם שימשו לנו או לעמיתינו חדרי התאוששות מהלחץ שבעבודת ההוראה ומקלט מהקשיים שהיא מזמנת , ובד בבד עם חילופי תובנות מקצועיות נוצרו בהם גם חברויות אישיות . לפעמים הפך חדר המורים זירת עימותים בין עמיתים לבין עצמם או ביניהם לבין הממונים עליהם . אולם ככלל אפשר לומר שהוא היה גורם חשוב בחיי היום-יום שלנו בעבודה . אלא שבשנים שלאחר מכן , בהיותנו מדריכות של מורים וחוקרות , התמקדנו בעיקר בתלמידים ובלמידה , במורים ובהוראה בתוך הכיתה ; את חדר המורים זנחנו . רק לאחר זמן כאשר ביקשנו להיטיב להבין את תרבות בתי הספר , המעט שמצאנו בשדה המחקר בכל הנוגע לחדר המורים בהשוואה לכתיבה המרובה על הנעשה בחדרי הכיתות או בחצרות בתי הספר ובשטחים הפתוחים האחרים , דחק בנו למקד את התעניינותנו המקצועית במקום המוגדר הזה , בחדר המורים . לנוכח הניסיון העשיר שלנו בו הוא נתפס בעינינו כמקום מרכזי בעיצוב החיים המקצועיים של המורים – לב החיים של בית הספר . מסיבה זו , כך סברנו , פענוח האירועים המתרחשים בו יקנה לנו הבנה טובה יותר של מקצוע ההוראה . סיבה זו היא שהניעה אותנו להתניע מהלך של מחקר שנמשך שנים אחדות ומתבסס על שלוש הנחות יסוד :

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help