sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הבעיה שמעלה רשימה שכזאת של התנהגויות היא שאין בה התייחסות למה שג'ון דיואי ( John Dewey ) מכנה ' תנאים ותוצאות . ' אין בה זיהוי של התנאים המוקדמים להיווצרותם של דפוסי מגעים רצויים או בלתי-רצויים בחדרי המורים . גם אין בה התייחסות להשפעות ארוכות טווח על ציבור המורים השוהים בהם . כדי לענות על שאלות מפורטות וחשובות הרבה יותר מאלה שהעליתי בפתיחת ההקדמה , עלינו להתמקד בנתונים רבי-הפנים שמציגות בן-פרץ ושינמן לאורך הספר , נתונים הלקוחים ברובם מסיפורי המורים עצמם על חוויותיהם בחדר המורים . דרך עיני החוקרות ועיני התצפיתנים המיומנים נעקוב אחר התנהגותם של המורים כשדלת חדר המורים נסגרת מאחוריהם . זאת ועוד , כדי להבין את המשמעויות של אותן תצפיות והאזנות נידרש להשוות אותן לידוע לנו על התרחשויות במפגשים בלתי-רשמיים ופרטיים למחצה , כמו למשל מאחורי הקלעים בתאטרון , בחדרי המלתחה של ספורטאים או במטבחים המהבילים של מסעדות פאר . לבן-פרץ ושינמן יש הרבה מה לומר על אחדות מההשוואות האלה . למותר לציין שהן אינן דנות בפרוטרוט בכולן , אך בהחלט מתוות לקוראים כיווני חשיבה . האם יש אפשרות שכל המורים , הן החדשים הן הוותיקים , ייטיבו לנצל את חדר המורים בבית הספר שלהם ? בן-פרץ ושינמן דנות גם בשאלה זו . הן מציעות לחשוף את הסטודנטים להוראה לדינמיקה שעשויה להתרחש , ולעתים מתרחשת , בסביבות מסוגרות שכאלה . גם מורים מנוסים יכולים להפיק תועלת מהחשיבה על נושאים אלו , וזו עוד סיבה לראייתי את הספר הזה כספר מאתגר . ולבסוף , מה קוראים בני ארצות זרות יכולים ללמוד מהעובדה שבן-פרץ ושינמן עסקו במחקרן במורים ישראלים בלבד ? האם נתונים שייאספו במקומות אחרים בעולם יהיו אותם הנתונים בדיוק ? התשובה הכמעט-ודאית היא שלילית . הדעת נותנת שבהיבטים כאלה או אחרים יהיו הבדלים תרבותיים בלתי-צפויים . ובכל זאת התיאורים המפורטים בספר זה נראים כה מוכרים לי כאמריקני , שקשה לי להניח שמחקר דומה בבתי ספר בעירי יצריך שינויים גדולים במתכונתו . יתר על כן אני סבור שזה המצב גם בערים אחרות בארצי ובארצות אחרות . ובכן , הנה הספר המבטיח להשכיל את כולנו . המשיכו לקרוא . פיליפ ו' ג'קסון אוניברסיטת שיקגו

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help