sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מהצלחות ומכישלונות אלו על המאפיינים הדידקטיים הנדרשים לבנייתן של תכניות הוראה ולימוד בעולם האינטרנט ? כאמור , בספר זה אנו נמנעים מעיסוק בטכנולוגיה כשהיא לעצמה וכן במתכונים דידקטיים לשילוב הטכנולוגיה בהוראה . כל עיסוק ביישום טכנולוגי עכשווי מסוים יהיה לארכאי כאשר יזכה חיבור זה לצאת לאור . הדיון דנן מנסה לאתגר מחשבתית את מי שעוסקים בהוראה , בהכשרת מורים ובהתוויית מדיניות פדגוגית מערכתית ולמקד את מבטם במחקר , בעיבוד מידע וביצירת ידע בעולם דינמי , בהוראה ולמידה יעילות , בעיצוב תרבות ארגונית הולמת בבתי הספר ובמוסדות להכשרת מורים , בטיפוח חינוך ערכי במציאות גלובלית מרובת תרבויות ובשאר היבטיה של השקפת עולם פדגוגית הרלוונטית למאה . 21-ה ואולם לנוכח העובדה שהמורים אינם מצליחים להדביק את תהליכי ההשתנות המתרחשים בעולמם של תלמידיהם מחוץ לבית הספר , מתחדד עוד יותר האתגר שהמוסדות להכשרת מורים נדרשים להתמודד עמו והם מתקשים לעמוד בו . אתגר המציאות הטכנו-תקשורתית הגלובלית מעמיד בסכנה את הרלוונטיות של תהליכי הכשרת המורים הנהוגים במערכת החינוך , שכן לצד השאלה מיהו " המורה הטוב" בעולמנו . מתחדדת במלוא חומרתה השאלה מיהו " מורה המורים הטוב" בעולמנו . הקישוריות , הנגישות וקצב ההשתנות של המציאות הטכנולוגית והתרבותית שאנו פועלים בה מחייבים עיצוב וארגון מחדש של המוסדות העוסקים בהכשרת מורים כדי שיוכלו להתמודד עם האתגר הזה . העיון בסוגיות שלפנינו הוא בחלקו ביטוי להשערות הנוגעות להתפתחויות עתידיות , ביטוי שיש בו גם משאלות לב . מבחינת המחקר יש בכך טעם לפגם , שכן מעצם טבעו אין העוסקים בו יודעים לבחון אלא את מה שכבר ישנו . הפילוסוף קרל פופר הסביר , בטענתו בזכות החירות והעדר הדטרמיניזם במציאות , ש"המדע יכול לחזות את העתיד רק אם העתיד גזור מראש , " כאשר הוא מצוי בצורתו העוברית כבר בעבר , זאת אומרת הוא לא עתיד אלא הווה , משהו שכבר ישנו , אם כי סמוי מן העין הבלתי מיומנת בחשיבה מדעית ( פופר , . ( 289 : 2003 המחקר אינו יכול אפוא לעסוק בעתיד , ואולם בעיסוק בפרשנות של המציאות בהקשר פדגוגי אי אפשר להימנע ממבט אל העתיד . העיסוק בעתיד חיוני לעיוננו : ראשית , מפני שאנו מבקשים להצביע על אפשרויות להתפתחות פדגוגית שטרם מומשו , ולכן הן עניין לספקולציה ולערבוב בלתי נמנע – ובלתי נסבל מבחינת המחקר כשהוא לעצמו – של עובדות עם השערות , משאלות לב ועמדות ערכיות בנושא הנדון ; שנית , העתיד הוא זירת ההתמודדות המהותית

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help