sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הכותב , השואל , המחפש , האוסף , המעבד והמציג הוא ה"נכס" הגדול ביותר הן מבחינת המורה והן מבחינת תלמידיו . האם ישכיל בית הספר לעצב את עצמו כמרחב ביתי ו"בסיס המראה" לחיים של העצמה אישית ובין-אישית ולפעולה בעולם שנפתחו גבולותיו ? " אז מה אם יש לכל מורה ולכל תלמיד מחשב " ? אף שרבים מאתנו הניחו שהכנסת הטכנולוגיה לבית הספר די בה להביא לשימוש בתקשורת מחשבים בדרכי עבודתם של המורים ובדרכי הלמידה של התלמידים , עד מהרה התברר שגם הצפת בתי הספר בחומרה ( hardware ) לא הביאה עמה את השינוי הפדגוגי המיוחל . בסוגיה זו עוסק פרק ה' בספר זה , " וב , ( Web 2 . 0 ) 2 . 0 פדגוגיה , 2 . 0 בית ספר . " 2 . 0 בהתאם להנחה דלעיל שהטכנולוגיה היא בבחינת אמצעי בלבד , ובטרם נשקיע את הוננו במחשבים חדשים ובציוד תקשורת אחר , נדרש מאתנו לפתח חשיבה פדגוגית חדשה המתאימה לעולם שנפתחו גבולותיו . האם " הוראה טובה" בעולם האינטרנטי זהה במאפייניה להוראה בעידן הטרום-אינטרנטי ? כדי לענות על השאלה הזאת איננו הולכים בשביל הכבוש והנדוש , ונדגיש שוב , חיבור זה אינו מתמקד בטכנולוגיה ובשימושיה . בעבר הלא רחוק הייתה החדרת המחשב והאינטרנט למערכת החינוך כרוכה בדיבור על " פער דיגיטלי" ( digital divide ) מצד אחד , שעיקרו מחסור בחומרה , ומצד אחר על יכולת להטמיע את הטכנולוגיה עד שתהיה מוכרת למשתמש הפוטנציאלי . בעשור השני של המאה 21-ה אנו מצויים במציאות אחרת לגמרי , שהמחשבים חדרו בה לכל בית ולכל תחומי החיים והתקשורת המהירה נהייתה זמינה לרבים מאוד . כיום הפער הדיגיטלי בעולמה של הפדגוגיה הוא בעיקרו פער קונספטואלי , שהסיבה לו היא חוסר היכולת לעשות שימוש יעיל בציוד , במערכות תקשורת ובכלים טכנולוגיים שכבר ישנם . לצורך הדיון אפשר להניח שהטכנולוגיה כבר מצויה כאן – כמובן , יש להביאה למקומות ולאוכלוסיות שהיא טרם הגיעה אליהם – ושהיא זמינה לכול , ולהתמקד בשאלות שבעיסוק החוזר ונשנה בטכנולוגיה מנסים להסתיר : כיצד נדרשת הפדגוגיה להשתנות כדי להתאים את עצמה לתמונת העולם החדשה ? האם עקרונות פדגוגיים שהיו שרירים בעידן הקדם-תקשורתי-טכנולוגי רלוונטיים גם היום , או שעליהם להשתנות ? ואם אנחנו חיים בעולם טכנו-תקשורתי , מהי המשמעות שיש לעובדה זו בחיינו כאנשי חינוך ? מהו הפוטנציאל שיש לנוכחות הכוללת של הטכנולוגיה בחיינו בכל הנוגע לעשייתנו בתחומי ההוראה ולמקומנו כאנשי הוראה ? האם אנו יכולים ונדרשים ללמד אחרת ? בפרק ה' אנו בוחנים אפוא

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help