sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:364

מיים , או לשירות ממשלתי , מתוך אמונה שבכך הם תורמים , לא רק לקידומם ולרור חתם האישית , אלא גם לקידומה של חברה טובה יותר . רבים - מתוך היסחפות עם הזרמים הדומינאנטיים בחברתנו - וודאי עדיין משוכנעים כי הם אמנם חלק מחברה טובה יותר . אצל רבים אחרים וודאי התעוררו ספקות , אך בעומדם מול היעדר אלטרנאטיבות אישיות ממשיות , הם ממשיכים בפעולתם מתוך אמונה כי גם אם המערכת כולה מעוותת , הרי הם את פעולתם הפרטית הטובה עושים . הנסיבות האישיות שלי ושל הדומים לי - האפשרות להמשיך בלימודים גבוהים , האפשרות ללמוד בחו"ל במסגרת חופשית מן הלחצים של האסכולות המחשבתיות הדומינאנטיות בארץ , והאפשרות להתפתח וללמוד כמרצה וחוקר באוניברסיטת חיפה בתקופה בה לא שלט בה הזרם הדומינאנטי של הסוציולוגיה הישראלית לחלוטין - איפשרו לי להתמודד עם הרעיונות שעליהם חונכתי ללא המיגבלות שבמיםגרתן פועלים רבים מבני דורי . התאפשר לי לנסח אותם ערכים בצורה היסטורית קונקרטית ביחס לחברה שלנו כיום , בתחומים מוגבלים בלבד , בצורה ראשונית בלבד , וללא "תשובות סופיות" - אך בצורה עצמאית , ובדרך המאפשרת לי להרגיש את השלמות שבין אמונותי לבין פעילותי המעשית . אני עושה את אשר אני עושה , אם כן , לא מתוך דחף אלטרואיסטי , אלא על מנת שאוכל להגיד כי אני אדם יהודי וישראלי - מה שאני אמור להיות . כיום הנני , בכורח הנסיבות שנתהוו בארץ , אשכנזי . פירושו של דבר שהנני מצליח להביא לידי ביטוי את אנושיותי רק בתוך מסגרת שבה רבים אחרים אינם יכולים לעשות זאת , או עושים זאת בצורה חלקית ומעוותת . ישראליותי היא חלקית בלבד - אינני יכול לאמר שאני ישראלי כמו בן גילי הגר באחד מפרברי הערים הגדולות , או בעיירת פיתוח . יהודיותי גם היא מפוקפקת , כיוון שאני שותף להווייה חברתית שבה יהודים אינם שווים זה לזה , כפי שהיו הדברים בעבר - ההווייה היהודית ישראלית מנוגדת להווייה היהודית ההיסטורית . אני עושה את אשר אני עושה , אם כן , מתוך אמונה מלאה בשאיפות התנועה הציונית - ליצור אדם יהודי חדש וחברה יהודית חדשה . תוצאות פעולותיה של הציונות מנוגדות לשאיפותיה המקוריות , ועלינו לשנות את הכיוון . לשאלה מה מביא אותי , האשכנזי , לפעול בכיוון זה , יש גם משמעות נוספת - מה מקומי כאשכנזי בתנועה לשינוי מהותי של מצב המזרחים בישראל . זמן רב התלבטתי בשאלה זאת , מכיוון שאני מאמין שהשינוי חייב להיעשות על ידי מזרחים . שינוי שייעשה על ידי אשכנזים , גם אם ייעשה מתוך מיטב הכוונות , וגם אם ייעשה מתוך אלטרואיזם אמיתי , למען המזרחים , יהיה עדיין שינוי אשכנזי . תהליך שינוי שמטרתו הסופית היא מצב שבו יטלו המזרחים את גורלם בידיהם חייב להתחיל - ולא רק להיגמר - בכך שמזרחים נוטלים את עניניהם בידיים . זוהי עמדה עקרונית , אולם אין היא מעניקה תשובה לשאלתו של פרט , אשר מתוך תהליך התפתחותו ופעולתו הגיע לערוך מחקר כגון זה שאני השתתפתי בו כאן . תכופות חשבתי שעלי להפסיק , אולם , בסופו שלדבר המשכתי . פירושה של הפסקה היה נטישה או הרמת ידיים ; פירושה של הפסקה היה קבלה ללא סייגים של המציאות המנוכרת הקיימת כמצב שאי אפשר להתעלות מעליו ואשר יהיה קיים לעד . פירושה של הפסקה היה להתכחש - או להעלים ולהסתיר - את אשר הגעתי לראות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help