sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:338

מוקד נוסף , וכן גם אירגוני העובדים . עצמאות הפעולה של המדינה מתקיימת רק במיסגרת פעילות כל המיכלול החברתי . אין המדינה פועלת או יכולה לפעול באופן עצמאי , במנותק מיתר מוקדי הפעולה החברתיים . נמחיש זאת באמצעות הדוגמה הבאה.- מקובל לומר כי הממשלה "הקימה" או "בנתה" מפעלים וחברות שונות בעזרת מענקים , הקלות במס , וכיו"בהיזכרנו גופים רבים כאלה בפרקים הראשונים של הספר . האם פירושו של דבר כי ממשלה מזרחית , משתקום , תוכל להביא להפסקת קיומם של אלה , ולהקמתם של מפעלים אחרים בבעלות מזרחית ? אולי יתאפשר הדבר במקרים ספורים , אך לא מעבר לזה . בראש ובראשונה יש להבין כי כאשר אומרים שהממשלה " בנתה" חברה או מפעל כלשהו , אין פירוש הדבר כי היא פנתה אל כלל תושבי הארץ והציעה את תמיכתה הכספית - היא היפנתה את כספי ההשקעות אל התשתית הכלכלית והארגונית הקיימת , הן מכיוון שראשי התשתית הזו היו מאורגנים ומסוגלים לבקש ולקבל את הכספים , והן מכיוון שהממשלה ראתה בהצלחתם של אנשים אלו עד כה ערובה להצלחת השקעותיה היא . כאשר החליטה הממשלה על השקעה בבנייה , לא פנתה אל "אזרחי ישראל" בעלמא , או אל העולים החדשים שלהם נועדו הדירות , אלא אל "סולל בונה . " כאשר החליטה הממשלה על פיתוח תעשייתי של עיירות פיתוח , פנתה לא אל תושבי העיירות , אלא אל גופים יזמיים קיימים , כמו משפחת פולאק , מקימת "פולגת . " המדינה לא בנתה תשתית כלכלית מן היסוד , אלא גרמה לרה פרודוקציה ולהרחבה של תשתית קיימת . ממשלה מזרחית תוכל לקדם גופים וחברות מזרחיות רק אם אלה יהיו כבר בנימצא . ממשלה מזרחית , בממשלה , לא תוכל להקים תשתית כלכלית מזרחית , כי יהיה עליה לפעול כחלק ממכלול שהגופים הכלכליים הגדולים בארץ , המצויים בשליטה אשכנזית , הם גורם מרכזי בו . גופים אלה יוכלו למנוע כל שינוי מהותי שתרצה ליזום ממשלה חדשה , שכל עצמתה מתבטאת ברוב של בוחרים בקלפי . כאן צריך לציין כי העובדה שממשלה מסויימת תרמה בעבר תרומה מכרעת לצמיחתו ולהתבססותו של מיפעל מםויים , אין פירושה כי ממשלה אחרת , בעתיד , יכולה להביא באותה מידה להפסקת פעולתו . ראשית - אם המיפעל אינו כושל במיוחד , יוכל להמשיך להתקיים במידת-מה בכוחות עצמו . שנית - אם תיתפרש הפסקת התמיכה הממשלתית כחלק ממדיניות כללית , יזכה המיפעל בתמיכת מיפעלים אחרים , והממשלה תעמוד מול חזית רחבה של בעלי הון פרטיים . שלישית - סגירת מיפעל או צימצום דראסטי של פעילותו גוררת היפלטותם של עובדים ואלה מהווים , כידוע , לחץ פוליטי אלקטוראלי כבד משקל . ממשלה מזרחית שתפעל ללא תשתית כלכלית וארגונית מזרחית , לא תוכל לפעול רבות לשינוי מהותי של המצב הקיים . המדינה איננה גוף הפועל בחלל והמקים יש מאין . שליטה על המנגנון המדינתי היא שליטה על חלק אחד בלבד של המכלול החברתי , ואם היא עומדת בפני עצמה , אין היא יכולה להביא לשינוי משמעותי . דוגמה טובה לכך יכול לשמש ניסיונן של המיפלגות הסוציאליסטיות שעלו לשילטון בארצות שונות במערב אירופה במהלך המאה העשרים . ללא יוצא מן הכלל , מצאו כולן את עצמן חסרות אונים לגרום לשינוי משמעותי כלשהו בחלוקת העבודה החברתית , גם כאשר רצו בכך . שליטתן שלהן היתה מבוססת על רוב בקלפי , בעוד השליטה על המערכת הכלכלית המרכזית נשארה בידי מתנגדיהן : אלה יכלו , תוך איום בהעברת הון ופיטורים , למשל , לאלץ את הממשלות הללו לשתף איתם פעולה ( ראה מיליבנד . ( 1969 ,

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help