sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

משורר ומלחין עוזי הוא משורר ומלחין , דור שלישי בארץ , ממוצא תימני . הנושא הראשון בשיחה עם עוזי הוא תיחום השירה והמוסיקה המזרחית לתוכניות מיוחדות , בנפרד מן ה"מוםיקה הישראלית" וכן העדפת יצירות של אשכנזים באמצעות התיקשורת . מכאן עבר הדיון לשאלת השירה שתבטא את מחאתם של המזרחים בארץ . לבסוף דיבר עוזי על דרכים למחאה מזרחית . עוזי : מוסיקה זה מין אגף של תרבות , חלק מתרבות . כשמדברים על תרבות , אז זה לא קשור למזרח . בכל אופן , זו התפיסה של האשכנזים . המזרחים , לפי דעתם של האשכנזים , צריכים לעבור חינוך מחדש לתרבות אמיתית - התרבות האמיתית זו התרבות של אירופה ; כל מה שאנחנו הבאנו איתנו צריך להשמיד . עכשיו , אם יש לך תקשורת שמרוכזים בה רוב גדול מאוד של אשכנזים , אז מה תהיה הכוונה הכללית , ההכוונה של הדור הצעיר ? לתרבות אמיתית , שלפי דעתם , זו התרבות שלהם ! עכשיו , לא התרבות שלהם המקורית היהודית , כי זה גם כן לא יפה - זה ישן , אולד פיישנד - יש הרבה כאלה שמתביישים בתרבות של ההורים שלהם ... דוד : כלומר , זו לא תופעה מזרחית בלבד ? עתי : לא , לא רק מזרחית , אבל , בסדר העדיפויות , הדבר הראשון שלא רוצים לשמוע מזה זה התרבות המזרחית היהודית . דוד : אצלם זה "פרקיחזנות" כשזה משודר , ושלך '' - פרקי חזנות בנוסח יהודי תימן ... " עוזי : זה גם כן אגף אחר - אלה שמחזיקים את המוסיקה הזאת הם כנראה מהדור הישן , ואלה מהדור הישן יש להם את הקשרים המתאימים כדי לקבל שבע שעות של חזנות אשכנזית , ושל הספרדים יש חצי שעה . אבל הדור הצעיר שלהם מואס גם בזה , ובטח שבמזרחי , זאת אומרת , מזרחי זה בטח מאוס . חוץ מזה , לי נראה שהספרדים במדינה הזאת סובלים הרבה מתוך זה שיש מלחמות בינינו לבין הערבים , והרי האשכנזים האמיתיים תמיד הישוו אותנו לערבים - "אותה מנטאליות , הם באו מאותן הארצות " ... אז כיוון שזו אותה מנטאליות , אנחנו נלחמים בהם , אז "הם" זה דברים רעים . "מאיפה באו אלה ? - הם באו מהדבר הרע ההוא . אבל מה ? אין לנו ברירה , אנחנו מוכרחים לחיות איתם ביחד , אז בוא נטהר אותם ! בוא נטהר אותם ! נגרום להם שישכחו , נראה להם שזה לא ילך . התרבות מה שהביאו , שישכחו מזה . שיהיו אשכנזים טהורים . שיהיו מערביים טהורים . " עכשיו , כל מי שמנסה להתקיים בצורה טיבעית , ספונטאנית , אחד כמוני שמתפתח בצורה טיבעית , תחת כל ההשפעות של כולם , של כל הסגנון הזה בארץ , אז לא נותנים לו להתקדם . אני אתן לך דוגמא : יש לי איזה שיר , אין איש בארץ שלא מכיר את השיר הזה . השיר הזה לא צעד בשום מיצעד , לא הושמע כמעט בכלל ברדיו , ושרים אותו בכל המדינה , זאת מוםיקת מחתרת כזאת . דוד : איך הוא הופץ ? עוזי : מפה לפה , מפה לאוזן - זה שר אותו בחתונה , שמעו אותו עוד שלושה

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help