sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:308

רב ראשי עירוני השיחה שלפנינו היא עם רב ראשי ספרדי עירוני . הרב הוא יליד מרוקו . בשיחה דן הרב בהזנחת מחקר היצירה התורנית המזרחית , בשליטת האשכנזים במוסדות הדתיים בארץ , בייחודיות היצירה הדתית המזרחית , בהשפעות הדדיות בתחום הדת בין שתי העידות , ובצורך בהתארגנות לשם שינוי מצבם של המזרחים בארץ . הרב : הייתי רוצה להודיע - העידות המזרחיות עדיין הן בבחינת תרדמה בארץ . מדוע ? מפני שכל הדברים החיוביים שלהם עוד לא יצאו לאור . אמנם יש כמה דברים שלהם שהבליטו אותם כמו המימונה , יום גרוזיה , שכנגדו התנגד בית הדין הגרוזיני . יום גרוזיה - בית הדין הגרוזיני התנגד אליו ! והמימונה - הרב עובדיה רוצה להתנגד אליו . למה ? מפני שאלו הם הדברים , הצללים של עידות המזרח . כאן בארץ לקחו את הצללים - ואת האורות משום מה גונזים . האורות , דהיינו - הכתב שלנו , הספרות שלנו , שהיא קובץ של כמה וכמה אסכולות וכמה וכמה דורות , שמהם למדו אחינו האשכנזים הלכה למעשה . לכן אני אומר שהאוניברסיטאות , שהם בעלי הבית של הרמה הגבוהה חייבות מייד , באופן דחוף , לעשות פקולטה , לא רק איזה שמורת טבע , כמו שאומרים - איזה קורם , או איזה שבוע ימים של חקר יהדות מרוקו . צריך - שנת חקר יהדות מרוקו , למשל , שנת חקר יהדות בבל - לא שני ימים של חקר יהדות מרוקו , כמו שעשו באוניברסיטאות . ועל זה אני התרעתי . ולהביא את האנשים המוסמכים ביותר כדי לדבר על יהדות מרוקו . כי הנוסטלגיה הדתית והחברתית של יהדות מרוקו לפעמים מזכירה לנו את המיזמור - "עלנהרות בבל , שם ישבנו ובכינו בזכרנו את ציון . " ואני אומר - "שם ישבנו ובכינו בזכרנו את יהדות מרוקו . '' אני קושר דת בעדה , מבחינה דתית . לצערי הרב , אין גיבוש , ואין קיבוץ גלויות וליכוד השו רות גם בשטח הדתי . דהיינו - מרגישים שיש מחיצה , מחיצת מה , בין אחינו הספרדים לאחינו האשכנזים . אני לא מתנגד לשטח הרבני - אני מתנגד למימםד , שהוא עשה את הדבר הזה . החלק הדתי הוא החלק הארי ביותר שיש בתחום הרוח והספרות של יהדות המזרח , ולכן בלי לפרסם . ולפענח את השטח הדתי על כל חלקיו של יהדות זו , גם מבחינה חברתית וגם על שאלות ותשובות , וגם כל העניינים ההיסטוריים הקשורים בזה - לא יכולים לקבל גם כן אור נכון . שלמה : אתה אמרת שיש מחיצה , איך זה בא לידי ביטוי ? הרב : נקרא לילד בשמו : היה מקובל שרק אחינו האשכנזים כבשו את עולמה של תורה , אבל בזמן האחרון מפני האמנציפציה שחלה קצת גם בשטח המזרחי , אז עכשיו גם הישיבות הגדולות וגם ישיבות העולם הגדולות וגם המוסדות הדתיים , דהיינו - ראשי המועצות הדתיות ובו , ' מתחילים לקחת חלק נכבד בזה . והם הוכיחו את עצמם ע"י שלקחו על עצמם דברים גדולים וחיוניים - הוכיחו שאין כדוגמתם . שלמה : מה היה קודם לכן ? היתה מניעה להיכנס למוסדות ? הרב = היה מקובל שאשכנזים היו לומדים לחוד וספרדים היו לומדים לחוד . זה קודם כל מחיצה - בלי כחל , בלי סרק ובלי פרכוס , בלי התפלספות . רוב הישיבות היו בשליטה אשכנזית . זה מתבטא בקמח של הישיבות - בניהול העניינים

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help