sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:272

מקום בתכנית הלימוד , הן היו תכניות שהן מותאמות ליוצאי אירופה בעיקר , מפני שתכננו אותם יוצאי אירופה , וגם נלמדו כל המורשה וכל הדברים האלה על יוצאי אירופה והזניחו את כל מורשת יוצאי המזרח . בהתחלה זה היה בלי כוונה וחלק גם בכוונה ! חלק בתחילה היה בלי כוונה , כי זה היה ברור , בהתחלה , כשהיו אידיאליסטים וכד , ' הרביצו תורה והכינו תכנית כמו שצריכה להראות על פי עניות דעתם . כשהגיע העניין של עולי המזרח , גילו את הפיגור שנעשה . דרך אגב , יש לי פה הרבה להגיד גם לגבי תכנית הלימוד , מפני שכל תכניות הלימוד מתבססות על ילד ממוצע אירופאי ולא ילד מזרחי . ילד יוצא המזרח הוא ילד דמיוני - אתה צריך להביא לו את הסיפור בצורה אחרת . מה פירושו של דברי אתן איזו דוגמא - אתה מתחיל בסיפור , אפילו בבית הספר . כשאתה מתחיל לקרוא סיפור כזה בפני תלמידים בבית םפר , אתה אומר שאבא קם בבוקר , הלך לעבודה , קם בבוקר , נסע והיתה תאונה לרכבת שרצה לעלות עליה . ילד יבש קולט את זה , את התאונה והאבא , גמרנו ! יוצא המזרח רואה את האבא קם בבוקר , רואה כיצד הוא רוחץ את הידיים , אוכל , שותה , בדרך שהוא מגיע לרכבת - הוא רואה בדימיונו את כל התמונה . הוא לא רואה את הפשט הזה . הדמיון אצלו יותר פורה מבחינה כזו . מה קורה ? בגלל תכנית הלימודים שהיתה יותר פשט ופחות דימיונית , פחות מאורח החיים שהוא רואה את כל התמונה הזאת באותה דרך , הוא לא קלט פה את תכנית הלימוד , כי באותו זמן הוא חשב על זה , וכאן נוצר פיגור . משה : אתה עושה פה הכללות מאוד מסוכנות ! אריה : אני לא עושה הכללות מאוד מסוכנות - אתה תראה את כל תכניות הלימוד ואתה תראה שזה ככה . הדבר השני - קח לך את כל ספרי ההיסטוריה , את כל הסופרים שלימדו עליהם , על איזה עידות דיברו , קח לדוגמא את "ההגנה" - איפה מוזכרים יהודי עיראק ב"הגנה"י אני שואל אותך . איפה מוזכרים יהודי סוריה ב"הגנה ? " או באצ"לי אני שואל - הרי מלמדים את זה ... אלה תכניות הלימוד . אז מה נוצר כאן בחברה ? דוד : היית מלמד בצורה אחרת לילדים מזרחים ? אריה.- תכניות ... קודם כל , לשנות את תוכניות ה לימוד , להכניס מורשה של עידות ... על ספרד ... משה : טוב , זה התחיל ; כי יש בעייה שאין מי שיכתוב ואין מקורות אינפורמציה . אריה : זה לא בדיוק ככה . בתוכניות הטכנולוגיה גם לא היה - עובדה שקם איזה משרד בתל אביב והכינו תכנית חומש , והגיעו אנשים וכתבו , וכאן , אם יעשו את אותו דבר ... משה : אני רוצה להבין - אתה דיברת על ילד מזרחי , למי אתה מתכוון ? אריה : למי אני מתכוון ? לכל ילד ממוצא מזרחי , אפילו אם הוא נולד בארץ מאבא ואמא מזרחים . משה : זה ההגדרה ? דוד : אני מרחיב אותה - אם החברה רואה אותו במזרחי , זה מספיק . אריה.- יש פה עניין אחר - מה זה - "החברה רואה אותו ''? זה לא רק עניין של החברה רואה אותו מזרחי . יש כאלה שהם מתנכרים כבר לעצמם ולמוצאם בשינוי שמות וכד . ' כל זה כדי להסתיר , כמו בימי ההשכלה , להידמות לגויים , וכל הדברים האלה - יש לך גם סוג אנשים כאלה , וזה רע מאוד ! הסוג הזה של האנשים הוא יותר גרוע , כל אלה שמתגברים למוצאם , קודם כל , הם כבר מודים בזה שמוצאם לא בסדר , בו בזמן שיש להם פוטנציאל הרבה יותר גבוה להתקדמות .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help