sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

ואני זוכר טוב מאוד מה שעברנו במרוקו . לפני כניסת האמריקאים אצלנו בשנת ' 45 היו זונות . רפי : באיזו פרופורציה ? שהן הפכו לזונות לאומיות של מרוקו ? אלי : במידה כזאת שבתוך הרחוב שלי גרו . זונות יהודיות , והיו בתי בושת איפה שהיו יהודיות . רפי : אני שמעתי את דעתם של הרבה מאוד מרוקאים , ואנשים מבוגרים מאוד ואפילו צעירים שהגיעו לארץ , התחתנו פה בארץ , ואנשים בגילי ; ואני יודע בדיוק מה הלך באלג'יריה . אספתי מידע לא נורמלי על צפון אפריקה . עכשיו , הם מגיעים לארץ , הם מדברים ערבית , הם לא ראו מעלית בבית , אבל יש להם תרבות מגורה כזאת , יש להם ערכים שבשום מקום במערב לא היו יכולים להיות ערכים כמו שהיו לצפון אפריקאים . זה מיזוג של ערכים יהודיים , פלוס השמירה של הבית שהיתה אצל הערבים . זה היה ממש מיזוג בין המסורת היהודית למסורת הערבית . אז הם מגיעים הנה , לארץ . אתם תופסים אנשים , סוגרים אותם במקום אחד , חוז רים אחרי שלושים שנה , מסתכלים על התרבית שלהם - אז מה גדל , פרחים ? גדל עובש ! לא יגדל פרחים ממקום רקוב , בחייכם . אלי : אני לא הייתי מוכן לברוח מהתרבות שלי . אני כמעט יליד הארץ . אני לא מוכן עד היום הזה לרגע אחד לוותר על התרבות שלי . דוד : אולי תסביר לי למה המרוקאים הפכו לכושים של הארץ הזאת ? אלי : למה המרוקאים הפכו לכושים של הארץ הזאת ? אני אמרתי : חוסר חינוך ! לא נתנו להם מספיק ערכים ישראלים . שלמה : מה זה ערכים ישראלים ? אלי : חינוך , הווי והתרבות הישראלית ... רפי : אבל אתה סותר את עצמך : מצד אחד אתה אומר שאסור לשנות את התרבות של המרוקאים ; מצד שני אתה ... אלי : אני מדבר על הנפש , על ה"אני '' שלי , לא על הלבוש שלי ולא על הדברים האלה . על ה"אני" - מי אני ? מה איתך ? איך אני יכול ללכת וטראח , להתערבב עם שפה אחרת שאני לא מכיר . שפת האם שלי , איפה היא ? רפי : רגע , שנייה אחת ... אנחנו לא מדברים פה "שירה / ' אנחנו מדברים "סוציר לוגיה , " פער חברתי . אתה מצד אחד אומר בזה דבר . לא להעליב את התרבות של מישהו . עכשיו , שואלים אותך למה בכל זאת המרוקאים הם הכושים של המדינה , אתה אומר כי לא נתנו להם מספיק חינוך , לא נתנו להם מספיק הווי ישראלי , לא נתנו להם מספיק שירים ישראליים . אז רגע , או שאתה רוצה לקחת מהם תרבות הזו או שאתה לא רוצה לקחת מהם . יש סתירה , לא ? אלי . אני הייתי משאיר את כל אחד כפי שהוא , לפי הרגשות שלו , לא לשנות לו את הרגשות שלו , לא לשנות את העמדות שלו ולתת לו יותר אמצעים . דוד : למשל ? אלי : אמצעי כספי , אמצעי חינוכי ... רפי : איך ? באיזו שיטה ? מה אתה נותן לו ? אתה מלמדאותו עלי . ל . פרץ , או אתה מלמד אותו על אחד הרבנים הגדולים של מרוקו ? אלי : לא , לא להגיד לו שקודם כל תשכח ממה שאתה היום , שאתה מרוקאי , לא לגעת בזה ... רפי : מה החינוך שהיית נותן לו ? אלי : מלמד אותו ...

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help