sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:207

יושב ראש מועצת פועלימ עירונית חנניה הוא יושב ראש מועצת פועלים עירונית . הוא יליד מרוקו . השיחה איתו לא הוקלטה , ולפנינו תמצית הדברים שאמר , על פי רישומים שעשינו במהלך השיחה . חנניה התמקד במקורות הפער העדתי בארץ ובחלוקת העבודה העדתית בתעשייה . שלמה : כיצד באים לידי ביטוי היחסים בין העידות במישור של יחסי עבודה ? חנניה : באים לידי ביטוי במגורים יותר מאשר במפעלים . גרים בשכונות נפרדות . האשכנזים עוזבים שכונות שמתמלאות בבני עידות המזרח . למשל , שכונה x - כשהתחילו להעביר לשם את יושבי המעברות , ננטשה השכונה על ידי האשכנזים . למה ? כי האשכנזים הרגישו שהם יורדים ברמה ; הם הרגישו שהם עליונים על המזרחים . טוב , אובייקטיבית , התרבות שלהם , האירופאית , היתה יותר גבוהה . פחדו שהילדים שלהם ילכו לבתי ספר משותפים עם המזרחים ושהרמה תרד . הכל התחיל בעליה ההמונית בשנות החמישים . אשכנזים גרו בדירות , ומזרחים - במעברות . עד היום קיימת הבעיה והיא באה לידי ביטוי בנישואין של בני העדות , כשההורים של האשכנזים מתנגדים . אצל הדור השני אין התנגדות כזאת , ועובדה היא שהם רוצים להתחתן . במפעלים ברוב העבודות הפיזיות עובדים בני עידות המזרח , אבל רוב העמדות הפיקודיות , הפקידותיות והניהוליות בידי האשכנזים . כאן יש מאבקים של המועצה ושל הועד , מאחר וההנהלה רוצה לעמדות הפיקוד אנשים משלה , והועד נאבק שגם אנשים מלמטה יכולים לנהל . איך זה מתבטא ממשית ? ההנהלה מוציאה מכרזים תפורים שדורשים השכלה , ובדרך כלל תעודה אקדמאית , וזה אין לפועלים פשוטים . המועצה נאבקת בעד העיקרון שגם אדם שהגיע מן השורה ועבר שלבים של פועל ומנהל עבודה יכול להגיע לעמדה פיקודית גבוהה יותר . למשל , למשרת מנהל כוח אדם . אבל בדרך כלל להנהלה של המפעל יש יותר מה לאמר בקשר למינויים . למועצה ולועד יש השפעה בקשר לשכר ולהטבות סוציאליות שונות . הם תמיד יכולים לאיים בסגירת המפעל . לקיבוצים יש , אמנם , מקום ייחודי בהיסטוריה הציונית , והם תרמו רבות לחברה , אך עובדה שגם הם לא נותנים לפועלים להתקדם . למשל , באחד הפרוטוקולים . שקיבלתי השבוע , טוען חבר קיבוץ שזהו סוף המפעל הקיבוצי וסופה של הדרך הקיבוצית אם ניתן לשכיר מישרת מנהל . הקיבוצניקים מפחדים שמישהו מהפועלים יהיה מנהל . איזה עיוות פה !

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help