sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:196

בצוותא יחד עם המייסדים מאשר להוציא אותם החוצה . דוד : איך אתה רואה חיים בצוותא ? למה אתה קורא "חיים בצוותא ? " ישי : חיים בצוותא , זה נקרא- לחיות באותה התנועה , כאשר האינטרסים , לפחות הכלליים , המכנה המשותף הגדול , זהה . אבל הדבר הזה יש לו מחיר כבד מאוד - לחיים האלה בצוותא יש מחיר פוליטי כבד ביותר דווקא של ההתיישבות הצעירה . דוד : היא משלמת את המחיר ... ישי : היא משלמת תמיד את המחיר , מתוך אותה הגישה של רצון לחיות בצוותא , לחיות יחד ... שלמה : למה את אומר "מחיר פוליטי ? " ישי : בעיקר מחיר פוליטי , כי ראה , כאשר יש לך 280 מושבים בתנועת המושבים , 40 מהם זה התיישבות ותיקה , או , 45 וכל היתר זה התיישבות שלאחר קום המדינה , אתה כבר למעשה רואה איזה מחיר משלמים בזה שיושבים יחד ... שלמה : אתן לך דוגמא למה אני מתכוון ב"מחיר" - חלוקת מכסות מים , השקעות בציוד מיכני ... למה אתה מדגיש את הפוליטי ולא את זה ? ישי : כי זה שיושב וקובע וחותך ומקבל את ההחלטות , הוא חותך גם את הדברים האלה , זה כל העניין . כי ייצוג פוליטי איננו דווקא העניין המדיני של כל מיני בעיות . ייצוג פוליטי בתנועה ההתיישבותית פירושו גם לחלק את הביצה האחרונה , ואת הליטר חלב האחרון , כי הוא יושב במשרד החקלאות . כאשר החקלאות היתה מתוכננת פאר אקסלנס , אז הוא קבע מי יקבל כמה בכל תחום - כמה מים , כמה קרקע , כמות ביצים , כמה תרנגולות , כל דבר ... אם אנחנו נכנסים לתחום הזה , הוא מאוד מאוד פרובלמטי עד היום 30 - שנה אחרי שקם יישוב , עוד אין לו לא את מכםת הקרקע ולא את מכסת המים ולא מכםות הייצור המלאות שצריך היה לקבל לפני 20 25 שנה . זאת אומרת , שההתיישבות שהיתה לפני קום המדינה מכוסה בעודף , לעומת ההתיישבות החדשה . ישי : עליך לדעת שבמשך קרוב לעשור מרגע שהתחיל הגל הגדול של ההתייש בות , החזיקו כמעט את כל ההתיישבות החדשה במקרר - קרוב לעשר שנים ישבו יהודים , המונים , המוני עם ישראל , בישובים , ללא עבודה , ללא אמצעי ייצור , ללא יכולת אפילו לקבל יום עבודה . עשר שנים זה לקח לעם ישראל להתאושש ולראות בהזנחה הגדולה של עשר השנים הראשונות של ההתיישבות , שהן שנים קובעות מאוד בתחושה של יהודים . במשך עשר שנים ישבו משפחות עם עשרות ילדים בבתים של עשרים וכמה מ"ר וללא כל תשתית משקית , ללא כל דאגה כלכלית , כאשר היו פותחים את הברז בבוקר בשביל למלא את הדליים של המים לצרכי השעה ואחרי איזו שעה היו סוגרים , וזהו , ובזה נגמר , ואותו הדבר ביחס לעבודה . משפחה של עשר נפשות או יותר אפילו היו צריכים לשבת , לעמוד בתור , לקבל יום עבודה בשבוע , וכך זה נמשך קרוב לעשר שנים הסיפור הזה . אז אני רוצה לשאול אותך - בתנאים כאלה , איזה יהודי יש לו אפשרות או פנאי או זמן לחשוב על בעיות פוליטיות ברומו של עולם , כאשר לחם ובגד ובית ספר אין לו להציע

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help