sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

הקלטנו שיחות עם קצת למעלה מ 100 אנשים , בכ 50 ראיונות . הראיונות הראשונים נערכו בתחילת , 1978 והאחרונים במרץ . 1980 פרט למספר קטן , רוב המרואיינים הינם ממוצא מרוקאי , עיראקי , או תימני . אנשים המושפעים מהגישות השליטות במיתודולוגיה של מדעי החברה ישאלו : " האם אין המספר קטן מדי " ? או "האם ניתן להתייחס אל קבוצה זו כאל מידגם מייצג ? " במקום תשובה ישירה לשאלות אלה , נספר קצת על מהלך המחקר . כמה מן המראיינים היו פעילים , עוד לפני תחילת המחקר , בתנועות , אירגונים או התארגנויות שמטרתם שינוי במערך העדתי בישראל , בפרט , ושינוי בדפוסי אי השיוויון החברתי בישראל , בכלל . דוד חמו , למשל , ייסד עם מספר סטודנטים באוניברסיטת חיפה את קבוצת "יתד" שפעלה בשנת 1977 במטרה להקים "חברה נאורה , צודקת , בלתי מנוכרת , אשר כל אזרחי ישראל יוכלו להזדהות עם ערכיה , " ומתוך הכרה כי "הבעיה החברתית העדתית הינה הסכנה הראשונה במעלה לקיר מה של מדינת ישראל" ( מתוך מינשר היסוד , "יתד ; ' אוניברסיטת חיפה . ( 25 . 3 . 1977 במהלך השנתיים הללו השתתפו כמה מן המראיינים בייסודן ובפעילותן של שתי התארגנויות שקמו בחיפה למאבק באי השוויון העדתי בישראל , נוסף על פעילות במסגרות אחרות . רקע זה חשוב לשם הבנה שהמפגשים שהוקלטו לא היו ראיונות במובן המקובל של המילה , בהם מציג צד אחד שאלות והצד השני עונה עליהן , תוך מידה נמוכה של מעורבות מצד השואל , וכאשר המראיין מנתק לאחר הראיון מגע עם המרואיין ומסתגר במעבדתו על מנת להסיק מסקנות כוללות , "אוביקטי ביות" ו"מדעיות נייטראליות" באשר לאוכלוסיה הנדונה . ברוב המקרים היו המיפגשים שלנו דיונים בהם השתתפו כל הנוכחים , כאשר המראיינים נידרשים להביע את עמדתם ואת תוכניותיהם . השאלה המרכזית במרבית המקרים היתה " מה ניתן לעשות , " והיא הועמדה בפני כל הנוכחים . במספר מקרים נסתיים המיפגש בנסיון לייצור התארגנות , אם בצורת ארגון בעל מטרות אופראטיביות , ואם בצורת המשכת הדיון במסגרת של חוג רעיוני . צוות המראיינים מצא עצמו ממלא תפקיד של מקשר ומדווח בין קבוצות שונות של פעילים ברחבי הארץ , שפעלו כל אחת בפני עצמה , ללא ידיעה על הפרטים או על הקבוצות הפעילות האחרות , וללא קשר איתן . כתוצאה ממפגשים אלה אמנם נוצרו מספר קשרים בין אנשים וקבוצות במקומות שונים בארץ . במסגרת הפעילויות הללו נפגשנו , שוחחנו , התווכחנו ופעלנו עם מאות רבות של אנשים , דהיינו , עם מספר גדול בהרבה ממספר האנשים שראיינו והיקלט נו . מובן שכל אדם הוא אדם בפני עצמו , וכל קבוצה היא קבוצה בפני עצמה - עם דעות , רעיונות ותחושות משלהם . יחד עם זאת , יש לנו הרגשה ברורה כי הדעות והתחושות המובעות בראיונות שלפנינו אינן דעות ותחושות של מאה המרואיינים בלבד , אלא שהן משותפות , במידה רבה , לפחות למאות מן האנשים הנוספים שאיתם נפגשנו במהלך השנים האחרונות . חלק גדול מן האנשים שהקלטנו הינם פעילים - בין אם בועד עובדים , בועד שכונה , באירגון סטודנטים ובין אם בכתיבה ויצירה . מבחינה זאת אין הם מייצגים את כלל האוכלוסיה המזרחית בארץ , באותה מידה בה פעילים אינם הטיפוס האו פייני לאוכלוסיה כלשהי . רוב האנשים שאת דעותיהם נקרא להלן עשו בשלב כלשהו של חייהם את הצעד המכריע המפריד בין הרהורים ותחושות לבין ניתוח ופעולה . עם זאת יש לזכור כי הפרט איננו פועל בחלל חברתי . תחושותיו ומחשבותיו משותפות , בדרך כלל , לחלק גדול מסביבתו האנושית . נסיבות ביוגרא

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help