sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

מוקד אירגוני ברור . יש להוסיף כי במקרים רבים מועלים רעיונות להתארגנות עצמית מתוך ספקנות רבה באשר ליכולתם של מזרחים להתלכד , וכן מתוך חוסר ביטחון ביכולתה של התארגנות כזאת לפעול למשך זמן ארוך מבלי שהמימסד יצליח לפורר או לשתק אותה על ידי "קנייתה . " ה מרואיינים והראיונות כדי לעמוד על מידת התהוותה של תודעה כלל מזרחית , היה צורך לכלול בין המרואיינים אנשים מארצות מוצא שונות . בחרנו בשלוש קבוצות המוצא המזר חיות הגדולות ביותר : המרוקאים , העיראקים והתימנים . את האנשים אותם רצינו לראיין הגדרנו באופן כללי ביותר כאנשי "אליטה פוטנציאלית . " ראינו בכך משמ עות כפולה : ראשית , היה ברור לנו שאין אנו רוצים לראיין את אנשי האליטה הנוכ חית , את אנשי המימסד העדתי - אנשי התאגדויות העולים השונות , הנציגים ברשויות המקומיות , במפלגות , בכנסת , במימשל ובממשלה . השיקול העיקרי היה שאנשים אלה , כפרטים וכקבוצה , הינם ברובם חלק מתהליך ה"השתלבות '' וה '' הת מזגות" הכרוך בתפיסת המודרניזאציה ; הם חלק מתהליך קבלתם של דפוסי פעולה " מודרניים , " שבהקשר הישראלי פירושם אשכנזיים , תוך וויתור על דפוסי פעולה עצמיים ואלטרנאטיביים . ידענו כי ראיון אנשים אלה יעלה תמונה התואמת - אם כי וודאי מתוך מידה גבוהה של ביקורתיות ואמביוולנטיות - את התמונה שמצ יירת הסוציולוגיה הישראלית . ידענו גם , כי את דיעותיהם של אנשי השכבה הזאת ניתן למצוא בכתובים , בלא צורך בראיונות . כוונה שנייה שעמדה מאחורי המושג "אליטה פוטנציאלית" היתה נםיון למצוא נשים וגברים הפועלים בתוך המיסגרות המרכזיות המאפיינות את חלוקת העבודה העדתית בישראל , ואשר הגיעו תוך כדי פעילותם זו לגיבוש עמדות עצמאיות וביקורתיות , וכתוצאה מכך מהווים , ברעיונותיהם ובפעילותם , קריאת תגר על המנהיגות הממוסדת . בהתאם לקו מנחה כללי זה , ראיינו פועלים , אנשי מושבים , סופרים ואמנים , נשים עובדות , עוזרות בית , פעילי שכונות , נערי רחוב , פעילים ופועלים בעיירות פיתוח . כמו כן ראיינו מספר פעילים בשתיים מהתנועות החברתיות פוליטיות שצמחו על רקע חלוקת העבודה העדתית שהתהוותה בארץ - "הפנתרים השחורים" ותנועת "עודד . '' כאמור , חיפשנו פעילים בכל אחת מן המסגרות הללו , כאשר הכוונה איננה דווקא לאנשים המשתייכים למסגרות פורמאליות כלשהן , אלא , בעיקר , לאנשים אשר מסיבות אלה או אחרות הגיעו למחשבה על המצב בארץ ולניתוח ביקורתי , שהוא צעד ראשון לקראת שינוי . השאלה כיצד מגיעים אל אנשים כאלה ניראתה בתחילה קשה ביותר . הקריטריון הקובע כאן איננו מידגם מקרי על פי רשימה כלשהי - רשימת תושבים , רשימת חברי אירגון נתון , וכיו '' ב - אלא עצם הפעילות או המחשבה הביקורתית . כיוון שלא מדובר באנשי ציבור ידועים , אי אפשר להיעזר בכלי התיקשורת . הדרך היחידה היא היכרות עם פעילים , המכירים פעילים אחרים , היכולים לכוון אל פעילים נוספים , וכך הלאה . ואמנם כך התפתח מסלול הראיונות , כמעין "מידגם כדור שלג" ( ליליאן רובין 6 , ל . ( 11 : 19

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help