sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

הכוללנית של האשכנזים לכל יוצאי ארצות המזרח , המקבילה להתייחסות הכוללנית של המזרחים לכל יוצאי ארצות אירופה , ותנאי הקליטה , העבודה והמגורים שהיו משותפים למרבית המזרחים , העניקו משמעות מעשית ומוחשית לקאטי גוריה "מזרחים . " שאלת המחקר שלנו היתה , האם גרמו תנאי החיים המשותפים בישראל לטישטוש ההבדלים התודעתיים בין בני ארצות המוצא השונות וליצירת הרגשת שותפות ואחדות , או שמא הרגשת הייחוד הקבוצתי ארצי עדיין חזקה כל כך עד שהיא גוברת על שותפות הגורל ההיסטורית מעשית . יש לציין כי אין זו שאלה בעלת חשיבות מחקרית בלבד : יש לה השלכות פוליטיות חברתיות ברורות ביותר . במודע או שלא במודע , נעשים נסיונות לטשטש את המשותף לכל המזרחים . עצם השימוש במונח "עדות המזרח" מורה על כך , שכן הדגש בו הוא על ריבוי העדות . גם האבחנה הנקוטה בפירסומים שונים , מדעיים וממשלתיים , בין יוצאי אירופה אמריקה לבין יוצאי אסיה אפריקה תורמת לטישטוש זה , שכן היא מציבה כגורם מאחד את המוצא הגיאוגרפי - ולא את תנאי החיים המשותפים בישראל . נוסיף כי הפעולות הממשלתיות השונות שאוכלוסיית היעד שלהן היא מזרחית בעיקרה לעולם אינן אומרות זאת במפורש ; במקום זאת מדובר על פעולות המכוונות ל"שכבות המצוקה , " ל"נוער שוליים , " ל"מישפחות מרובות ילדים , " או ל"עשירונים הנמוכים , '' וכיו"ב . כל אלה מצטרפים , כמובן , לנטייה הקיימת ממילא אצל חלק מן המזרחים לשמור על מסגרות של ארצות מוצא נפרדות . האירוני שבדבר הוא כי עצם קיומן של התכניות והפעולות השונות מבטאים מודעות ברורה להבדלים בין שתי הקבוצות העדתיות העיקריות , ומודעות למשותף בתוך כל אחת מהן . קיום הפעולות הללו , עם כל הנסיון לטשטש את זהות אוכלוסיית היעד , מגביר דווקא את הרגשת ההבדל . כפי שצויין לעיל , היתה מטרת המחקר לבדוק את מידת התהוותה של תודעה מזרחית כוללת . האם היה עלינו לחקור גם מידת התהוותה של תודעה אשכנזית כוללת ? התשובה , לדעתנו , שלילית , וזאת משתי סיבות : ראשית , מידת ההכרות ההדדית והמפגש בין יהודי ארצות אירופה השונות היתה גבוהה יותר מזו שהיתה קיימת בין יהודי ארצות המזרח השונות . הביטוי המוחשי ביותר לכך הוא השיעור הגבוה של נישואין בין אשכנזים מארצות שונות שהיה קיים כבר בשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה ( ראה לוח מס . 2 בפרק השלישי . ( שנית , מנקודת ראות של תנאי חיים , המשותף לאשכנזים יוצאי ארצות שונות הוא הרוב המכריע שיש להם בעמדות ההשפעה וההחלטה במדינה , בכלכלה , ובמערכות החברתיות השונות . מיקומם זה גורם לכך שהם מתבטאים לא בנושאים פרטיקולאריים קבוצתיים , כאשכנזים , אלא בנושאים של '' מדינה '' ו"חברה" ו"משק , " כמייצגי האינטרס הכללי והאוניברסאלי את הביטויים האלה אין צורך לדלות במחקר מיוחד , שכן הם מצויים בכל אמצעי התקשורת , בספרות , בסיפרי מדע , בתוכניות הלימודים , וכיו"ב . התודעה האשכנזית מתבטאת , אם אפשר לומר זאת כך , באי קיומה המפורש . חשוב ומעניין יהיה לערוך מחקר על צורת הביטוי הבלתי מפורש הזה - אלא שאין זה הנושא שהעסיק אותנו . צריך להוסיף כי הגורם העיקרי אשר יאלץ את האשכנזים לפרש את הביטוי העדתי שלהם הוא הצלחתה של התארגנות מזרחית . בהיעדר התארגנות כזאת , אין להם שום צורך בביטוי מעין זה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help