sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

מבוא חלקו הראשון של הספר הוא , בעיקרו , נקודת ראות סוציולוגית של היחסים בין מזרחים ואשכנזים בישראל . בחלק זה , השני , נציג נקודות ראות - ניתוחים , תחושות , דעות ורעיונות - של נשים וגברים מזרחים הפעילים במיסגרות שונות , כפי שהועלו בשיחות ובראיונות שהקלטנו . הרעיון לערוך שיחות אלה עלה לאחר שהיה בידינו גיבוש ראשוני של ניתוח של השאלה העדתית בישראל שהיה שונה מזה המקובל בסוציולוגיה הישראלית . ככל שהתברר לנו כי הספרות הסוציולוגית הקיימת מציגה תמונה מעוותת ביותר של התהליכים ההיסטוריים שהתרחשו בארץ , כן גברה בנו ההכרה כי יש צורך לבדוק כיצד רואים מזרחים בעלי תודעה ומודעות את מצבם . הניתוח התיאורטי והנתונים ההיסטוריים שהיו בידינו הצביעו על כך שהדפוסים העיקריים של חלוקת העבודה העדתית בישראל משותפים לבל קבוצות המוצא המזרחיות , אם כי בהבדלים ניכרים . לכן היתה המטרה העיקרית של עריכת הראיונות לבדוק , באיזו מידה התפתחה בארץ תודעה מזרחית כללית , החורגת מעבר לתודעה העדתית קבוצתית של בני ארצות המוצא השונות - עירק , מרוקו , תימן , וכיו"ב . חשיבותה של שאלת המחקר שלנו נובעת משני גורמים עיקריים . ראשית , ההנחה הרווחת בישראל היא כי העדתיות - התודעה העדתית , ההתארגנות העדתית והפעולה העדתית - היא תופעה השייכת לעבר . יש לזכור כי בדיון המדעי והציבורי בישראל מקושרת העדתיות עם המסורתיות , והמשטר החברתי הלא מודרני . כפי שצויין בפרקים הקודמים , ההנחה הרווחת היא כי המזרחים , שבאו מחברות מסורתיות , ניכנסו עם הגיעם ארצה לתהליך מזורז של מודרניזאציה . כל התקדמות בכיוון של מודרניזאציה מהווה על פי הנחה זו גם נסיגה מן העדתיות . סופו של התהליך הוא גם סופה של העדתיות . אין הדיון הציבורי בישראל מביא בחשבון את האפשרות שדווקא התנאים המיוחדים של ה"מודרניזאציה '' בה מצויים המזרחים בישראל , אותם תיארנו בפרקים הקודמים , יביאו להתהוות עדתיות מזרחית חדשה היונקת , אמנם , ממורשות העבר , אך מתבססת בעיקר על חוויות ההווה ועל התחזיות והתכניות לעתיד . לנו נראה היה כי יתכן ועדתיות חדשה כזו המשקפת את תנאי ההווה ואת הציפיות לעתיד - מצוייה דווקא בעלייה , בהתהוות . זאת התכוונו לבדוק באמצעות הראיונות . שנית , יש לזכור כי קבוצות המוצא המזרחיות השונות ניפגשו לראשונה בצורה מאסיבית רק בישראל , ולפני כן חיו תוך מידה רבה של פירוד זו מזו . הקאטיגוריה " מזרחים " או המקבילים הנפוצים יותר שלה , כגון "בני עדות המזרח '' או " ספרדים , " הפכה לבעלת משמעות סוציולוגית קונקרטית רק כתוצאה מן המפגש שיצרה התנועה הציונית בין חלקי העם היהודי השונים בארץ ישראל . ההתייחסות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help