sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

האם משמעות המעמד והתודעה המעמדית כפי שהוצגו לעיל רלבנטית לדיון על עדות כעדות ולא רק כמרכיבים ייחודיים של מעמד הפועלים ? התשובה , לדעתי , חיובית - שכן בדרך כלל , לא ניטמעו קבוצות עדתיות , לא התמזגו ולא חדלו מלהתקיים בחברות קפיטאליסטיות , למרות יומרתן של אלה לאוניברםאליזם ושיוויון . עדות ממשיכות להתקיים , כי הן שומרות על תחושת היותן בעבר - ובכוח , גם בעתיד - קהילות בעלות מערכות פעולה משל עצמן . נוסף על כך הן ממשיכות להתקיים , כי אין הן , בדרך כלל , משולבות באופן מלא במערכת הקפיטא ליםטית , אלא מוצבות לעמדות ספציפיות ומוגדרות היטב . המשך קיומן של העדות הינו תזכורת מתמדת כי הקפיטאליזם הינו , אחרי ככלות הכל , מערכת פעולה אירופית , וכי הוא אינו מערכת הפעולה היחידה הידועה , או האפשרית . מה שנחוץ הוא , אם כן , ראייה חדשה של העדתיות , המייחסת לבני העדות את מלוא אנושיותם - דהיינו , את היכולת להגות צורות חיים חדשות ואת היכולת להקים צורות חיים אלה . עלינו לשאול בני עדות , כפרטים וכחברי העדה , שאלות הנוגעות לתכניות הפעולה שלהם . התכניות והשאיפות שלהם , יחסם לקבוצתם ולחברה הסובבת , הערכתם את מערכת הפעולה השלטת , הערכתם את האפשרויות הפתוחות בפני בני עדתם והערכתם את היכולת לממש אפשרויות אלה . יתכן ונמצא כי בני העדה - או חלק גדול מהם - אינו חושב כלל במושגים של מערכת פעולה עצמית או אלטרנאטיבית , או שהם רואים את מערכת הפעולה השלטת כמערכת הפעולה שלהם . אבל אין פירושו של דבר כי הם אינם בני אנוש כמו בני האנוש האחרים ; אין פירושו של דבר כי ללא מערכת הפעולה השלטת " לא יהיה להם מה לעשות , " או "לא ידעו מה לעשות . " פירושו של דבר רק כי בתנאים ההיסטוריים הנוכחיים , עקב כפייה ועקב הפעלת מנגנון אידיאולוגי רב עוצמה , הם הגיעו לכדי ראייה של מערכת הפעולה השלטת כמערכת שלהם , או כמערכת היחידה האפשרית . במילים אחרות - אם מהוות שאלותינו עבור רוב בני שיחנו פגישה ראשונה עם סוגיות מעין אלה , אין פירושו של דבר כי שאלותינו הן חסרות שחר , בלתי משמעותיות , או לא טובות . פירושו של דבר רק , כי בתנאים הקיימים אין שום מסגרת ממוסדת בה יוכלו בני העדה לשאול עצמם שאלות מעין אלה . אין הדבר צריך להרתיע אותנו , כסוציולוגים או כאנתרופולוגים , ממשימתנו - להיפך , הוא רק מוסיף לה לגיטימאציה . מה שנחוץ הוא , אם כן , ראייה של העדתיות אשר תתעלה מעל למושג העדתיות עצמו . עלינו להפסיק לראות אנשים השייכים לעדה מסויימת כ '' עדתיים" - אנשים האוכלים מאכלים שונים , לובשים מלבושים שונים , מדברים ניבים או שפות שונות , בעלי חוויות חיים שונות ובעלי נטייה משונה לשמור על קשר זה עם זה . כל המאפיינים הללו ברורים ביותר , ואין הם מחייבים כל ניתוח סוציולוגי שהוא . הדבר שאינו כה ברור ומובן מאליו הוא , שאנשים אלה אינם שונים כלל וכלל , דהיינו , שאנשים אלה הינם בני אנוש ככל בני האנוש , אלא שבעקבות סיבות היסטוריות שונות נחסמה דרכם לביטוי מלא של אנושיותם . זהו הדבר הדורש ניתוח סוציולוגי .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help