sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

'' המעבר מהיותך בעל תודעה מעמדית להשתתפות בפעולה המיועדת להשיג מטרות מעמדיות הוא אוטומאטי - הפעולה כלולה בתודעה כחלק המעשי שלה . במסגרת המארקםיסטית אי אפשר כלל לדבר על פרולטאריון בעל תודעה אשר איננו נתון , בעת ובעונה אחת , בפעילות למיגור הקאפיטאליזם . פועלים שבליבם בוערת אש המרד - מורדים " ... ( שם : . ( 3 אין המאבק , על פי ניסוח זה , מאבק להגנה על דבר המצוי בתהליך הפיכה להווה ; אין זה מאבק למען הבאת דבר כלשהו לכדי הווייה . זהו מאבק נגד צורה הווה . אמנם , המאבק כשלעצמו יכול להיתפס כצורת הווייה חדשה - אך המרכי בים והנתונים העקריים של המאבק מתקיימים בתוך המציאות ההווה . אחרי ככלות הכל , זהו מאבק המתנהל בין פרולטאריון לקפיטאליסטים - שתי קאטיגר ריות מובהקות של ההווייה הקיימת . במילים אחרות - אם אנו תופסים פעולה כתכונה או מאפיין אנושי בסיסי - האדם איננו רק הווה , הוא גם פועל - הרי שמהניםוח דלעיל משתמע כי הפרו לטאריון מגיע למיצוי מלוא אנושיותו כאשר הוא מגיע לביטוי מלא של מה שהינו ; פועל , במלוא ביטויו , הריהו פועל לוחם . במאבק באה לידי מלוא ביטויה אנושיותו של הפועל . על מנת למנוע אי הבנות כל שהן , ברצוני להבהיר כאן כי אני רואה את המאבק כביטוי של אנושיות , ביטוי חשוב של יכולתו של האדם לפעול ולא רק להיות . המאבק הינו דחיית הדברים כפי שהם הווים , התנגדות למצב ההווה . השאלה שאני רוצה להעלות כאן היא אחרת - האם ניתן לראות במאבק את הביטוי העיקרי והממצה של הפעולה האנושית . האם ממצה המאבק את מלוא המשמעות של הפעו לה האנושית בכללותה , או שזוהי דרך הפעולה שאנו שומרים לפרולטאריון בלבדי האם אנו חשובים גם על הבורגני כאדם שמגיע למלוא ביטוי האנושיות שלו כאשר הוא מצוי במאבק עם הפרולטריון ? נראה לי שלא . נראה לי גם , שאנו מצויים שוב באותה נקודה אליה הגענו לגבי הגישות הקודמות : אנו מפנים שאלה אחת אל הקבוצה השלטת ושאלה אחרת , שונה , אל הקבוצה הנשלטת . את הפרולטאריון אנו שואלים על מאבק . גם את הבורגנות אנו שואלים על מאבק - אך בכך לא מתמצות כל השאלות שאנו שואלים אותה . ידוע שמארקס לא הגיע לידי הגדרה שיטתית של מעמד . בהיעדר הגדרה כזאת , הסתמכו ניתוחים מעמדיים במשך השנים על הגדרות שונות - חלקן מפורשות , חלקן לא . נראה לי כי ניתן לומר בהכללה שמרבית הפרשנויות ראו את מושג המעמד כמושג שמשמעותו העיקרית מצויה במישור של מאבק . דבר זה נובע , לדעתי , מן הנסיבות ההיסטוריות שבמסגרתן נערכו ניתוחים מעמדיים במאה האחרונה . הבעייה העיקרית שעמדה בפני המארקסיםטים היתה כיצד להביא את הפרולטאריון לידי מודעות למצבו , כצעד ראשון לקראת היצטרפותו למפלגות מהפכניות ולהשתתפותו במהפכות . במסגרת מאמץ זה הפכו פעולות מהפכניות ספציפיות לדוגמאות של ביטוי עילאי של תודעה מעמדית : המהפיכה הצרפתית , הקומונה הפריסאית , המהפיכה הרוסית , המהפיכה הסינית . במילים אחרות - ההתעסקות הקונקרטית של מארקסיסטים בבעיות הפרו לטאריון הביאה להגדרות של מעמד המבוססות באופן כמעט בלעדי על החוויות ההיסטוריות של מעמד זה . כיוון שהמארקסיםטים היו עסוקים באירגון פועלים והנהגתם במאבק עם הבורגנות , התמקד מאמץ ההגדרה של מעמד במישור המאבק .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help