sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

... " העמדה של הקבוצה הגזעית כקבוצה במיבנה המעמדי , היא הקובעת את אופיו של המאבק הביךגיזעי . העמדה הקובעת היא העמדה בה מצויים רוב בני הקבוצה . מאבק שהוא בעיקרו מאבק מעמדי , עקב השתייכותם של רוב בני הקבוצה , הופך כך למאבק ביךגזעי" ( ניקולינאקום , שם : . ( 370 מחקר על פועלים שחורים במפעלי המכוניות בדטרויט שבארה '' ב , קובע לאגאט כי פועלים אלה אינם אלא מעמד פועלים שולי - דהיינו , תת קבוצה של פועלים בני עדה או גזע נשלט שחלק מכריע בין חבריו הינם פועלים המתגוררים בינם לבין עצמם , בנפרד מבני הקבוצה השלטת ( לאגאט , . ( 14 : 1968 הגדרת הבעייה העדתית או הגזעית כגילוי ספציפי של התופעה הכללית של המאבק המעמדי מאפשרת לחוקרים הדוגלים בגישה זו להיעזר במערכת המושגית המקיפה שפותחה במסורת המארקסיםטית . לצורך דיוננו חשובה במיוחד הראייה של התודעה העדתית כגילוי ספציפי של תודעה מעמדית . התודעה העדתית מוגדרת כתפיסה והבנה של מקומה של הקבוצה במבנה המעמדי הכולל , הבנת ההשלכות שיש למיקום זה , מודעות לאפשרויות הטמונות בו , ונכונות לפעול לאור המסקנות העולות מהבנה ומודעות זו . פעולה זו - מאבק מעמדי מהפכני - נתפסת כמוצא העיקרי מהיחס המעמדי באופן כללי ומן היחס הבין עדתי או הבין גזעי בפרט . כך , לדוגמה , מגדיר פיטס תודעה גזעית כ"התנהגות המעידה על הבנת הפרט הפועל את המצב הקיים כמצב של יחס קינאה ואף מאבק , בין הגזעים" ( פיטס , . ( 669 : 1974 הארסט מגדיר תודעה גזעית כ"הזדהות ונאמנות לקבוצה הגזעית של הפרט , כאשר קבוצה זו נתפסת כמצויה במאבק עם הקבוצה השלטת . " ... הוא ממשיך ואומר שפירושה של הגדרה זו עבור השחורים בארצות הברית הוא אחדות כושית , אמונה בקיומה של אפלייה , שלילת מגמות הטמיעה ועמדה של מיליטאנטיות וקונפליקט עם הלבנים ( הארםט , . ( 659 : 1972 על פי גישה זו , באה העדתיות לידי ביטויה המלא כאשר מגיעה עדה מסויימת בחברה קפיטאליסטית למודעות ולהבנה של מצבה ופועלת לשינוי באמצעות מאבק עם הבורגנות השלטת . לכן כוללת תכנית המחקר של גישה זו ניתוח כלכלי מדיני של מצבה של העדה וכן ניתוח רמת התודעה של בני העדה בנקודת הזמן ההיסטורית הנתונה , מתוך דגש מיוחד על תכניות הפעולה המובאות בחשבון והמופעלות למעשה . ההבדלים בין גישה זו לגישות הקודמות שסקרנו ברורים למדי . ראשית , מעוגנת תכנית המחקר של גישה זו במלואה בתהליכים היסטוריים קונקרטיים : העדתיות נתפסת , לא כמורשת מן העבר , אלא כחלק אינטגראלי של דרך הפעולה של החברה הקפיטאליסטית . כתוצאה מכך , הדגש בניתוח הוא על דרך פעולתה של המערכת כולה , ולא רק על בעיות הקבוצה העדתית בלבד . ומה שחשוב מכל - נראה , לכאורה , כי גישה זו , בניגוד לקודמות , מפנה לבני העדה את אותה השאלה שהיא מפנה לבני הקבוצה השלטת : שאלת הפעולה . הביטוי המלא של העדתיות מצוי במישור הפעולה , ולא במישור ההווייה . האם באו עתה כל השאלות על פתרונן ? לא בדיוק . ניתוח זהיר של תפיסת הפעולה עליה מסתמכת גישה זו יראה כי אין משמעות הפעולה של הקבוצה השלטת דומה למשמעות הפעולה של העדה הנישלטת . פירושו של דבר , שהשאלות אשר אנו מפנים אל הקבוצה האחת שונות , בכל זאת , מן השאלות שאנו מפנים אל הקבוצה האחרת . כדי להבהיר נקודה זו , עלינו לפנות למסורת המארקסיסטית של ניתוח מעמדי

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help