sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

העבר . כמו בגישת התרבות , גם כאן הדגש הוא על מציאת ה"מדריך לחיים" המשמש את בני העדה בחייהם , אלא שאין זה "מדריך" המועבר מדור לדור , אלא "מדריך" המעוצב על ידי תנאי ההווה . גם כאן יש למידה מצד בני העדה - אלא שהלמידה , אם ניתן לומר זאת כך , היא למידה של תנאי ההווה , ולא למידה של מורשות דור ההורים . הדגש הוא עדיין על '' למידה . " הבעייה המרכזית בגישה זו , לדעתי , היא ראייתה את תנאי ההווה כנתונים ואי הכנםתם למערך המחקר הכולל . יש להניח כי הם נתפסים כנתונים ביוון שהקבוצה הדומינאנטית - ובארצות הברית הכוונה ללבנים - היא המעצבת את כיוון המערכת החברתית . אך גם אם נכון הדבר לגבי תקופה מסויימת , אי אפשר לראות מצב זה כחלק מההגדרה המושגית של העדתיות , שכן , ראיית התנאים כנתונים מעצם טיבעם מעוררת בעייה הדומה לזו שמצאנו בגישות הקודמות - אנו שואלים את הקבוצה השלטת שאלות בנושאי הכיוון , השליטה והיצירה , ואילו את בני העדה אנו שואלים שאלות של תרבות בלבד . טאלקוט פארסונס , אבי הגישה הפונקציונאליסטית בסוציולוגיה האמריקאית , כתב פעם כי עבור בני קבוצה עדתית , הזהות "מאפיינת את מה שהפרט הינו ולא את מה שהוא עושה ) " פארסונס , . ( 56 : 1975 אנשי גישה "ההווה כתרבות" היו מסכימים לקביעה זו . גישת "ההווה כתרבות" אינה שונה בעיקרה מגישת התרבות ומגישת הזהות , שכן כמותן היא רואה בעדתיות צורה של הווייה ולא מסגרת של פעולה . הפעולה שמורה , גם על פי גישה זו , לקבוצה השלטת . העדתיות והתודעה המעמדית נפנה עתה לגישה רביעית , זו הרואה את הבעייה העדתית כמיקרה פרטי במסגרת הכוללת של המאבק המעמדי בחברות קפיטאליסטיות . לגישה זו יש , לכאורה , תשובות לרוב דיברי הביקורת שהעליתי ביחס לשלוש הגישות הראשו נות , אולם , כפי שאנסה להראות , אין הדבר כך , שכן כמה מן הבעיות שמצאנו בגישות הקודמות מצויות גם בגישה זו . רק באמצעות ניתוח וניסוח מחדש של הבסיס המושגי של גישה רביעית זו ניתן להגיע לאלטרנאטיבה ממשית . ואכן , זוהי מטרתי בחלק זה של הפרק . נתחיל בציון הטיעונים המרכזיים של גישה זו . אוליבר ק . קוקס , סוציולוג כושי אמריקאי , טען כי יחסים בין גזעיים בימינו הינם בעיקרם יחסים בין מעמד פועלים לבורגנות ( קוקס , ( 336 : 1948 וכי הגיזענות הינה תופעה של הקפיטאליזם ( שם : . ( 322 ההבדל , לדעתו , בין יחסים בין גזעיים לבין יחסים מעמדיים - כאשר שני המעמדות משתייכים לגזע או לקבוצה עדתית אחת - הוא בכך , שבמצב בין גזעי הנטייה של הבורגנות היא לפרולטאריזאציה של עם שלם ( שם : . ( 344 בדומה לקוקס , טוען ניקולינאקוס כי ... " גזענות איננה אלא נוסח שונה של המנגנון שפותח על ידי המערכת הקפיטאליסטית ונוצל על מנת לשרת מטרות וצרכים ספציפיים" ( ניקולינאקוס , . ( 366 : 1973 הוא מוסיף כי :

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help