sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

שונה ותרבות שונה באמצעותה ניתן להתמודד עם מציאות זו וכן פרספקטיבה מיוחדת על החברה האמריקאית ... בין אם תירצו או לא תירצו ... תרבות כושית קיימת , ועל כל הנוגעים בדבר להכיר בעובדה זו " ... ( קייל , . ( 192-191 : 1966 א . האנרץ העניק לגישה ניסוח פורמאלי בהציעו הבחנה בין תפיסה "רכה" של תרבות , לבין תפיסה "קשה . " התפיסה ה '' קשה" מדגישה את הנורמות החזקות , שאותן ניתן לזהות בקלות והמסוגלות להיות גורם עצמאי בעיצוב התנהגות . התפיסה ה"רכה , " לעומת זאת , מדגישה את "הלימוד והטיפוח של צורות התנהגות בקרב הקהילה " ( האנרץ , . ( 185-184 : 1969 הדגש , במלים אחרות , הוא על התנאים הנוכחיים של הקהילה . האנרץ ניסה גם להרכיב רשימת מרכיבים תרבותיים האופייניים לגיטאות הכושים בארה"ב . הרשימה כוללת , בין השאר , דומינאנטיות נשית במשפחה , הרכב משפחתי גמיש , השתתפות אינטנסיבית בחיים חברתיים לא פורמאליים מחוץ לבית , עניין רב במוסיקה כושית , מאכלים ייחודיים ויחם עויין , יחסית , למרבית החברה הלבנה האמריקאית ( שם : . ( 177 הניסוח המקיף ביותר של הגישה ניתן על ידי יינסי , אריקסון וג'וליאני . הם טוענים כי יש לראות בעדתיות תופעה המצוייה בהתהוות . לדעתם , " עדתיות , כשהיא מוגדרת על ידי דפוסי מגע ועל ידי הזדהות עם מקורות משותפים , מתגבשת בתנאים הנותנים חיזוק להמשך קיומם של קישרי שארות וחברות . תנאים אלה הינם : עמדות תעסוקתיות משותפות , מגורים מרוכזים ונפר דים ותלות משותפת במוסדות ובשירותים . תנאים אלה קשורים ישירות למבנה האקולוגי של הערים , דבר המושפע על ידי תהליך התיעוש '' ( יינםי , אריקסון וג'וליאני , . ( 392 : 1976 השאלה העיקרית שמציגה גישה זו , היא - מהם הערכים , הנורמות ודפוסי ההתנהגות הקונקרטיים המתהווים בהווה במסגרת קהילה שיש לה , לא רק עבר משותף , אלא גם תנאים כלכליים , פוליטיים וחברתיים דומים כיום . שאלה זו מהווה , ללא ספק , התקדמות לעומת השאלות המוצגות על ידי גישת התרבות וגישת הזהות . ראשית , יש כאן גישה היסטורית , ולא א היסטורית - התרבות נתפסת לא כמוצר מוגמר , אלא כתופעה המצוייה בהתהוות מתמדת . ה"מדריך לחיים" נתפס , לא כמשהו הנכפה על הדור הנוכחי על ידי הדורות שקדמו לו , אלא כדבר המתהווה בכל דור ודור . נוסף על כך מועברת תשומת הלב ממורשות פולקלוריסטיות של תקופות קודמות אל הוויות היום יום של החיים בחברה קפיטאליםטית בת זמננו - בעיות עבודה , דיור , חיי משפחה ומאבקים פוליטיים . כתוצאה מכך קיימת גם מגמה להתנתק מהדגש הכמעט בלעדי על העדה ולראות את החוטים המקשרים אותה למערכת החברתית הכוללת . מכך משתמע גם שהשינוי אינו יכול לחול רק כתוצאה של פעולות שתיעשינה בקרב העדה בלבד - הוא יחול כתוצאה מהיערכות חדשה של כל הקבוצות . עם כל זאת , מהווה גישת ה"הווה כתרבות" התנתקות חלקית בלבד מגישות התרבות והזהות . העדתיות ניתפסת כאן כתגובה לתנאים נתונים . התהליך הקונ קרטי של התגובה נתפס במידה רבה בצורה מיכאנית : התנאים - שהם נתונים - מעוררים תגובות במישור התרבותי . התנאים עצמם אינם חלק אורגאני של תנ ^ נית המחקר של הגישה . תכנית המחקר דומה למדי לזו של גישת התרבות : עיקרה הוא עבודת איסוף וסיווג של המרכיבים השונים של התרבות העדתית , אלא שכאן מדובר על מרכיבים המתהווים כיום , ולא על כאלה שנימסרו כמורשת

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help