sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

האם זוהי אלטרנאטיבה ממשית ? כלל וכלל לא . אך כיון שאנו מישתמשים בשתי שאלות שונות , אין אנו יכולים לראות זאת . לו עבדנו עם מערכת שאלות אחת , השווה לשתי הקבוצות , היינו בהכרח רואים כי ההלימה הפנימית והנורמאליות של האחת קשורה , בין השאר , לאי-ההלימה והלא נורמאליות של השניה , ולהיפך . נציין כי בישראל באה גישת הזהות לביטוי בכמה מעבודותיו של יוחנן פרס ( ראה פרס , , 1969 , 1968 ר ( 1976 וכן , בין השאר , אצל ו . זנר , ( 1963 ) י . שובל , ( 1966 ) י . הופמן , ( 1970 ) צ . שוורץ ( תשל"ה , ( ואברהם ושרני . ( 1976 ) גישת "ההווה כתרבות" מזה למעלה מעשר שנים - מאז מאבקי ה"כוח השחור" בארה '' ב בסוף שנות הששים , לערך - פועלת קבוצה של סוציולוגים ואנתרופולוגים אמריקאים להכנסת שינויים חשובים בגישת התרבות לשאלת העדתיות . טענתם העיקרית היא , שאין לראות בעדתיות רק המשך קיומו של מסר שמקורו בעבר , אלא גם צורת תגובה קבוצתית , שאם כי מקורותיה בעבר , היא מעוצבת בעיקרה על ידי נסיבות ההווה . הם יוצאים נגד התפיסה השלטת במדעי החברה בארה"ב שראתה את תרבות השחורים כחסרת הלימה והתאמה פנימית - בניסוח הקיצוני של אנשים כמירדאל ( 1944 ) או גלייזר ומויניהאן ( 1963 ) היא אינה קיימת כלל - וטוענים כי תרבות כושית אכן קיימת , וכי יש לה הגיון ומבנה פנימי משלה . הבעייה - לדעת אנשי קבוצה זו - היא שמדעני החברה חיפשו תרבות זו במקום הלא נכון , בעבר של השחורים , בזנחם את המשמעות המכרעת שיש לחוויות ההווה . כך , לדוגמא , אומר בלאונר , מראשוני מנסחי גישה חדשה זו , כי אין לומר שתרבות כושית איננה קיימת אך ורק מפני שאין גוף מגובש של ספרים ומיס מכים בהם ניתן לאתר אותה ; גישה כזאת משקפת , לדעתו , ... " גישה סטאטית למציאות חברתית ותרבותית . היא מניחה שהתרבות הכושית מצויה במלואה כבר עתה , כשהיא מגובשת במלואה , וכי יש רק צורך לאתר אותה במדוייק על מנת להבחין בין העיקר לתפל . אך אין הדבר כך - התרבות הכושית מצויה בתהליך התהוות . היא דינאמית , היא אינה מוצר מוגמר ) ' ... בלאונר , . ( 160 : 1970 בלאונר טוען כי התרבות הכושית מורכבת מהחוויות ההיסטוריות של השחורים כקבוצה עדתית מאז הגיעם לארצות הברית : העבדות , השיחרור , המורשת הדרר מית ( תקופת חייהם בדרום ארצות הברית , ( הגיזענות , המאבק לשיוויון זכויות . שנה לפני שכתב בלאונר את דבריו אלה , סיכם קייל את מחקרו על נגני בלוז שחורים במסקנה הבאה : " בניגוד לטענה הרווחת , השחורים הינם קבוצת המיעוט היחידה בארצות הברית שיש לה תרבות משלה . האלמנטים המעטים אר החשובים שנשתמרו מהמסר רות האמריקאיות , ניסיון העבדות , תולדות הדיכוי שלאחר העבדות , עלייתן מחדש של הארצות הלא לבנות וסירובה של החברה האמריקאית עד לזמן האחרון לאפשר אינטגראציה לשחורים - כל אלה חברו יחדיו , לטוב או לרע , ונתנו לשחורים מציאות

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help