sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

כאן חוזרים אנו לשאלת ההלימה וההתאמה שעלתה בדיוננו על התרבות . מושג האישיות - ואיתו הזהות האישית - מניח מידה גבוהה של התאמה והלימה בין מרכיביו השונים . הערכה עצמית גבוהה הינה תנאי הכרחי לאישיות מאורגנת ומותאמת היטב . לעומת זאת יכולה הערכה עצמית נמוכה לתרום לאי סדר ולאי התאמה . גם כאן - כמו בגישת התרבות - אין הדגש על ארגון והתאמה המונח ביסוד תפיסת האישיות והזהות האישית מוביל לניתוח מידת ההתאמה וההלימה של המערכת כולה . במקום זאת הוא מוביל להתמקדות בבעיית אי ההלימה ואי ההתאמה של חלק מן המערכת - האישיות הבעייתית , הבלתי מאורגנת והבלתימותאמת של בן העדה . השאלה המרכזית המנחה מחקרים בגישת הזהות הינה , אם כן - מהם מרכיבי האישיות האופייניים של בני העדה הנחקרת , בעלי הזהות הבעייתית . שאלות מישניות נוגעות לשלבי ההתגבשות של האישיות הבעייתית , לדפוסי המגע בין בן העדה לבין בן הקבוצה השלטת שבמהלכם באים לידי ביטוי המרכיבים הבעייתיים של הזהות העדתית , ולמנגנוני ההסתגלות שבאמצעותם מתמודד בן העדה עם בעייתו . לשאלות מעין אלה , הממקדות את מלוא תשומת-הלב בבעיות הזהות והאישיות של בני העדה הנישלטת ישנן השלכות מושגיות ופוליטיות חשובות ביותר . ראשית , הן משחררות את החברה ככלל מנטל הבעייה העדתית ומטילות את העול על כל אחד ואחד מבני העדה . בעיות האישיות והזהות של בני העדה מספקות הסבר נוח ביותר לבעייה העדתית - מקורה בבני העדה עצמם . ניסוח כזה של הבעייה מהווה לא רק הסבר , אלא גם הצבעה על כיוון מסויים של פתרון - חיסול תכונות האי שיות הייחודיות של בני העדה , או , לפחות , מיתונם . את זאת אפשר להשיג בדרכים שונות , החל מהרחקת ילדים בני העדה בגיל מוקדם ככל האפשר מסביבתם ה"לא בריאה , " ועד לטיפול באמצעות מנגנון הסעד והרווחה בגילויי האישיות הבעייתית בשלבים מאוחרים יותר של החיים . הצד השני של המטבע הוא שבני העדה עצמם עשויים לראות באישיות הפרטית מוקד לתנועת שינוי . כך יכולות לצוץ תנועות לשינוי שעיקר מאמציהן נתונים לשינוי תודעתי , והנושאות לעתים קרובות אופי של תיראפיה קבוצתית . אך הבעייה העיקרית של גישת הזהות , הזהה לבעיית גישת התרבות , היא בכך שהיא גורמת לשאול שני סוגי שאלות , השונים זה מזה , האחד את בן העדה , והשני את בן הקבוצה השלטת . לראשון אנו מציגים שאלות על הגדרה עצמית , על הסתגלות ועל התאמה . את השני אנו שואלים על הגשמה , על הישגים , ועל ביטוי עצמי . גם כאן , כמו בגישת התרבות , עורכים אנו ניתוחים של האישיות הלא מאורגנת והלא מותאמת , בהנחה שאנו יודעים מהי אישיות נורמאלית . אנו מנתחים את מה שנראה לנו לא נורמאלי , מתוך הנחה שאנו יודעים מהו הנורמאלי , אך למעשה פועלים אנו ללא כל קריטריון אוניברסאלי , ועל כן אין זה מפתיע שרשימות "אי ההתאמות '' וה"סטיות" שאנו מוצאים במחקרים אינן אלא רשימות של הבדלים בין הנחקרים לחוקר , דהיינו , הן אינן אלא השתקפות דיעותיו הקדומות של החוקר . ומה שחמור עוד יותר - כשאנו פונים אל בן העדה בשאלה ספציפית לו , השונה מזו המופנית אל בן הקבוצה השלטת , אנו מונעים ממנו , למעשה , את האפשרות המושגית לביטוי אנושי מלא ; אנו הופכים את מצבו ההיסטורי הספציפי למאפיין הגדרתי שלו ושל שאר בני עדתו . האלטרנאטיבה היחידה שאנו פותחים בפניו היא לשנות את אישיותו ולהפוך להיות כבני הקבוצה השלטת .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help