sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

איננו אלא פולקלור ותו לא . אבנר כהן , למשל , מגדיר עדה כקבוצה אנושית שלחבריה דפוסי פעולה נורמאטיביים משותפים , ואשר מקיימים יחסי גומלין עם קבוצות דומות אחרות במסגרת של מערכת חברתית . דפוסי פעולה נורמא טיביים אלה הינם : ... " תצורות סמליות ופעילויות שאותם ניתן למצוא במסגרות כגון יחסי שארות ונישואין , יחסי חברות , פולחן , וכן טקסים שונים אחרים . ישנם אנתרופולוגים הרואים בדפוסים אלה מנהגים , או , פשוט , תרבות" ( כהן , . (» : 1974 כהן ממשיך ואומר כי עדתיות הינה בעיקרה צורה של פעולת גומלין בין "קבר צות תרבות" המצויות במערכת חברתית משותפת ( שם : . ( 5 « בסופרשל דבר , אם כן , מוביל ניתוח ערכים תרבותיים כאשר הוא מבוצע בנפרד מניתוח שינויים מוסדיים היסטוריים בהכרח לראייתן של עדות כקבוצות בעלות טקסים ופולחנים מוזרים ומיוחדים , ותו לא . נעבור לבעייה אחרת העולה מגישת התרבות . מרבית ההגדרות מדגישות את מידת האירגון וההתאמה הפנימיים המאפיינים תרבויות . כך למשל אומר ואלנ טיין כי לכל התרבויות מידה גבוהה של מיבנה והיגיון פנימיים , "החל מדפוסים אוניברסאליים המשותפים לכל דרכי החיים האנושיות ... ועד לתצורות המיוחדות למקומות ולזמנים ספציפיים " ... ( ואלנטיין , שם : . ( 1 כל זמן שאנו חוקרים תרבות פחות אריותר מבודדת , השומרת על השליטות החברתית תרבותית שלה , אין הגדרה מעין זו מהווה בעייה מיוחדת , שכן אנו בודקים את ההתאמה וההלימה בין הנורמות והערכים השונים , או את ההתאמה וההלימה בין הדפוסים התרבותיים לבין ההסדרים המוסדיים של אותה חברה . אולם במצב עדתי טיפוסי לתקופתנו מצוייה המערכת המוסדית של העדה במצב של התערערות או התמוטטות , וכך הדבר גם ביחס לחלק ניכר מהדפוסים התרבותיים שלה . במקום מבנה והגיון פנימי , קיים היעדר אירגון , התאמה , והלימה פנימית . מושג התרבות איננו יכול לקבל היעדר הלימה פנימית , שכן פירושו של מצב כזה הוא אי הסתגלות , דהיינו - הפסקת פעילות חברתית על פי דפוסים מקובלים , או הפסקת הקיום הפיזי של הקבוצה . הדגש מועבר משאלת ההלימה הפנימית אל שאלת ההלימה בין המורשת התרבותית של העדה לבין הדפוסים התרבותיים של ה '' חברה - " דהיינו , של העדה השלטת . עקב היחסים הבלתי שיוויוניים בין שתי העדות , הופך חקר ההלימה לחקר של אי הלימה . אי הלימה היא המאפיין המרכזי של העדה הנישלטת , שהנורמות והערכים שלה אינם תואמים את הדפוסים התרבותיים המאורגנים ובעלי ההיגיון הפנימי של העדה השלטת . המושג "תת תרבות '' מהווה ביטוי סוציולוגי למצב זה של אי הלימה . זהו מושג המדגיש , לדברי ואלנטיין , את "ההשלמה שבין הייחר דיות של תת התרבות לבין ההתאמה הכלל תרבותית" ( שם : . ( 108 מושג התרבות , כאשר משתמשים בו לניתוח יחסים עדתיים , מוביל לאבחנה בין התרבות השלטת - בעלת ההתאמה וההגיון הפנימי - לבין המורשת התרבותית של העדה הנישלטת , המאופיינת על ידי אי הלימה , אי התאמה והיעדר היגיון פנימי שלם . בקיצור - מושג התרבות מטיל את עול ההתאמה וההלימה על העדה הנישלטת . לכל זאת יש השלכות פוליטיות ומושגיות חשובות . ראשית , תשומת הלב מוסטת מניתוח מערכת היחסים בין שתי העדות אל ניתוח תרבותה של העדה הנשלטת בלבד . מיקוד זה של הבעייה משרת מטרה כפולה : מחד גיסא , הוא תוחם ומגדיר

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help