sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

השתלבות במרחב האמריקאי אירופאי או במרחב המזרח תיכוני , תרבות מערבית כללית או פיתוח תרבות יהודית ישראלית ייחודית , שלום עם הערבים או התמודדות מתמדת , וכיו"ב . לעומת זאת , כאשר דנים ב '' עדות" דנים בשאלות של פער כלכלי חברתי , בבעיות של השתלבות תרבותית , בבעיות של מתן ביטוי למורשת העדתית , בבעיות של משבר זהות , וכיו"ב . המקור לכך ברור מבחינה היסטורית . הכיוון הכללי של התנועה הציונית והמג מות המרכזיות של החברה הישראלית ניקבעו על ידי אשכנזים . הברירה שעמדה בפני המזרחים היתה מוגבלת , במידה רבה , להשתלבות בפרוייקט הציוני , ולמציאת מקום בתוך המפעל הציוני , כאשר תכניו וכיוונו המרכזיים כבר נתונים . מכאן נובעות השאלות לגבי זהות , מיקום ותפקיד - והיעדר השאלות לגבי כיוון , יוזמה ושליטה . עם כל בחירותם של התהליכים ההיסטוריים עד כה , אין זה ברור כלל וכלל שעליהם להוות נקודת מוצא להגדרה ולניתוח מדעי חברתי , כי אם אנו מקבלים את הנתונים הקיימים כנקודת מוצא , מעניקים אנו לגיטימאציה למצב הקיים , ואומרים כי ל '' עדות" אין יד ורגל בקביעת אופיה של החברה ככלל , וכי מרחב הפעולה הפתוח בפניהן מוגבל להגדרת מקומן ותפקידן במסגרת הכוללת . בחלקו הראשון של הפרק אנסה להראות כי השאלות המופנות אל ה"עדות" במדעי החברה הן שאלות המקבלות כנתון התחלתי את המצב ההיסטורי הקיים . אעשה זאת תוך סקירה של ארבע גישות מרכזיות לשאלת העדתיות : גישת ה"תר בות , " גישת ה '' זהות , '' גישת ה '' הווה כתרבות , " וגישת ה"תודעה המעמדית . " בחלקו השני של הפרק אצביע על כיוונים של שאלות שמן הראוי להציגן ושתהיינה שוות לגבי שתי הקבוצות ביחס עדתי - העדה השלטת והעדה הנישלטת . העדתיות כשאלה של תרבות הגישה הראשונה רואה את העדתיות כתופעה תרבותית . גישה זו יונקת את עוצמתה הן ממרכזיותו של מושג התרבות במדעי החברה במערב , [ 0 מתפיסות מקובלות אצל ה '' איש ברחוב '' באשר לשאלה מה הופך בני עדות לשונים . מהי תרבות ? צ' ואלנטיין מתמצת את ההגדרות השונות כדלקמן : ... " התרבות כוללת את כל הדרכים החברתיות הסטאנדארטיות לראיית העולם ולחשיבה עליו , להבנת היחסים בין אנשים , חפצים ומאורעות , לקביעת סדרי עדיפויות ומטרות , לביצוע פעולות ולמימוש מטרות . באופן כללי , אם כן , התרבות במהותה הינה הכללים שעל פיהם התנהגות מתהווה ועל פיהם היא מודרכת . באופן ספציפי יותר , התרבות של עם מסוים או של גוף חברתי אחר כלשהו היא כל אותם דברים שעל האדם ללמוד על מנת להתנהג בצורה מוכרת , חזויה ומובנת לכל בני אותו עם או קבוצה" ( ואלנטיין , . ( 3 : 1968 תפיסת התרבות מכוונת אותנו לשאול - בדוננו ב"עדה - '' מהם הערכים , הנורמות , הסמלים , ודפוסי ההתנהגות הקונקרטיים המאפיינים את הקבוצה ; מהו ה"מדריך לחיים" שלה . ( DESIGN FOR LIVING ) אנו נשאל גם כיצד מועברת התרבות מדור לדור , אילו שינויים חלים בה כשהיא באה במגע עם תרבויות אחרות , ומהם ההסדרים המוסדיים המאפשרים את המשך קיומה במצבים של עימות עם תרבות שונה .

ברירות הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help